Rask og slu
Rask og slu

Rask og slu

Svenskene har gitt navn til den nye America´s Cup båten. I pakt med tradisjonen har båten fått navnet til et rovdyr: Jerven er rask og slu og kjent for å kunne beseire dyr som er langt større. 

Publisert Sist oppdatert

Navnet på SWE 96 er altså «Järv». Jerven er et av de mindrre kjente rovdyrene, men det er sterkt i forhold til størrelsen og betegnes som slu. Dyret veier bare mellom 10 og 30 kilo og er fra 70 til 110 cm langt. Jerven er kjent for å kunne beseire dyrf som er langt større enn den selv. Derfor mener svenskene at navnevalget gir et godt uttrykk for lagets ambisjoner. De to eksisterende båtene heter «Ørn» og «Orm».

Bortsett fra at alle tre båtene har fått navn fra faunaen skiller den nye båten seg fra forgjengerne, sier designer Mani Frers.  – I hver enkelt detalj på båten er det gjort forbedringer i forhold til de gamle båtene, sier  Mani Frers som sammen med sin far, legendariske German Frers har ledet designteamet.

At Victory Challenge denna gangen har valgt å bygge en ny båt – ikke to -  har stilt andre krav til designteamet og til utviklingsprogrammet. For utviklingen har SWE 63 og SWE 73 vært anvendt, initielt for å tilpasse dem etter de nye klassereglene, men senere, i løpet av høsten 2006, for å teste nye løsninger for rigg, seil og dekkslayout.  – Dermed kunde vi fokusere på skroget. Det er designet for de forholdene som vi venter oss i Valencia. Vi har satt høye mål for å skape det perfekte redskapet. SWE 96 er ett bra verktøy for matchracing. Vi har designet henne for å være lett å manøvrere, rask og akselreasjonssterk, sier Mani Frers.

Her er de viktigste fakta om Järv (SWE 96)

LOA: 24 meter

Bredde: 3,7 meter

Vekt: 24 ton

Bulb og kjøl: 21 ton

Mast: 750 kilo

Skrog: 2.250 kilo

Mastehøyde: 34 meter

Dygående: 4,1 meter

Storseil: 210-215 kvadratmeter

Spinnaker: 500-530 kvadratmeter

Genua: 130-140 kvadratmeter

Byggemateriale: kullfiberkomposit

Design: German Frers Jr, German Frers Sr. & deras designteam i Milano.

Båtbyggersjef: Killian Bushe.

Verft: Victory Challenges varv ved Lindholmen Science Park i Göteborg

Byggeår: 2006

Besetning: 17 man

 

Byggingen startet 14 juni 2006, etter fire måneders planleggneing og forberedelse. Designprocessen startet allerede i  2005.

For den 32. America’s Cup er yttrerligere 18 seilnummer tildelt:

SUI 100, Alinghi, Schweiz

ITA 99, Mascalzone Latino, Italia

USA 98, BMW Oracle Racing, USA

ESP 97, Desafío Español

SWE 96, Victory Challenge, Sverige

CHN 95, China Team

ITA 94, Luna Rossa Challenge, Italia

FRA 93, Areva Challenge, Frankrike

NZL 92, Emirates Team New Zealand

SUI 91, Alinghi, Schweiz

ITA 90, Mascalzone Latino, Itala

GER 89, United Internet Team, Tyskland

ESP 88, Desafío Español, Spania

USA 87, BMW Oracle Racing, USA

ITA 86, Luna Rossa Challenge, Italia

ITA 85, +39 Challenge, Italia

NZL 84, Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland

RSA 83, Team Shosholoza, Sydafrika