Rask og slu
Svenskene har gitt navn til den nye America´s Cup båten. I pakt med tradisjonen har båten fått navnet til et rovdyr: Jerven er rask og slu og kjent for å kunne beseire dyr som er langt større.
Navnet på SWE 96 er altså «Järv». Jerven er et av de mindrre kjente rovdyrene, men det er sterkt i forhold til størrelsen og betegnes som slu. Dyret veier bare mellom 10 og 30 kilo og er fra 70 til 110 cm langt. Jerven er kjent for å kunne beseire dyrf som er langt større enn den selv. Derfor mener svenskene at navnevalget gir et godt uttrykk for lagets ambisjoner. De to eksisterende båtene heter «Ørn» og «Orm».
Bortsett fra at alle tre båtene har fått navn fra faunaen skiller den nye båten seg fra forgjengerne, sier designer Mani Frers. – I hver enkelt detalj på båten er det gjort forbedringer i forhold til de gamle båtene, sier Mani Frers som sammen med sin far, legendariske German Frers har ledet designteamet.
At Victory Challenge denna gangen har valgt å bygge en ny båt – ikke to - har stilt andre krav til designteamet og til utviklingsprogrammet. For utviklingen har SWE 63 og SWE 73 vært anvendt, initielt for å tilpasse dem etter de nye klassereglene, men senere, i løpet av høsten 2006, for å teste nye løsninger for rigg, seil og dekkslayout. – Dermed kunde vi fokusere på skroget. Det er designet for de forholdene som vi venter oss i Valencia. Vi har satt høye mål for å skape det perfekte redskapet. SWE 96 er ett bra verktøy for matchracing. Vi har designet henne for å være lett å manøvrere, rask og akselreasjonssterk, sier Mani Frers.
Her er de viktigste fakta om Järv (SWE 96)
LOA: 24 meter
Bredde: 3,7 meter
Vekt: 24 ton
Bulb og kjøl: 21 ton
Mast: 750 kilo
Skrog: 2.250 kilo
Mastehøyde: 34 meter
Dygående: 4,1 meter
Storseil: 210-215 kvadratmeter
Spinnaker: 500-530 kvadratmeter
Genua: 130-140 kvadratmeter
Byggemateriale: kullfiberkomposit
Design: German Frers Jr, German Frers Sr. & deras designteam i Milano.
Båtbyggersjef: Killian Bushe.
Verft: Victory Challenges varv ved Lindholmen Science Park i Göteborg
Byggeår: 2006
Besetning: 17 man
Byggingen startet 14 juni 2006, etter fire måneders planleggneing og forberedelse. Designprocessen startet allerede i 2005.
For den 32. America’s Cup er yttrerligere 18 seilnummer tildelt:
SUI 100, Alinghi, Schweiz
ITA 99, Mascalzone Latino, Italia
USA 98, BMW Oracle Racing, USA
ESP 97, Desafío Español
SWE 96, Victory Challenge, Sverige
CHN 95, China Team
ITA 94, Luna Rossa Challenge, Italia
FRA 93, Areva Challenge, Frankrike
NZL 92, Emirates Team New Zealand
SUI 91, Alinghi, Schweiz
ITA 90, Mascalzone Latino, Itala
GER 89, United Internet Team, Tyskland
ESP 88, Desafío Español, Spania
USA 87, BMW Oracle Racing, USA
ITA 86, Luna Rossa Challenge, Italia
ITA 85, +39 Challenge, Italia
NZL 84, Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland
RSA 83, Team Shosholoza, Sydafrika