Hvem vinner America´s Cup?
Hvem vinner America´s Cup?

Hvem vinner America´s Cup?

Når de 32 seilasene om America´s Cup starter lørdag møtes to sterkt motiverte lag i Valencia. Emirates Team New Zealand er revansjesugne etter det forsmedelige nederlaget for fire år siden og Alinghi er oppsatt på å beholde pokalen i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Den første seilasen er alltid den mest spennende. Da teller ikke lenger tidligere resultater fra ACTs seilasene og begge båtene stiller med de beste båtene og utstyr. Da holdes intet tilbake. I

nteressant nok er det to ganske forskjellige båter som møtes i America´s Cup. Designmessig har Alinghi et tydelig rundere og mer fyldig forskip enn konkurrenten fra New Zealand. Alinghis designer Rolf Vrolijk har jobbet med designmodeller helt siden han fikk oppdraget for Alinghi før den forrige regattaen. Da hadde han verdifulle innspil fra Russell Coutts som foruten å være toneangivende som seiler og er ingeniør av utdannelse om derfor firsynt med solid teknisk innsikt. Coutts er ikke lengre på Alinghis team og spørsmålet er fremdeles hvor mye dette kommer til å berøre laget. Alinghi har ubestridt mest ressurser tilgjengelig, uten at vi tror at det denne gang vil være pengene som avgjør utfallet. SUI 100 skal være et trinn videre på stigen når det gjelder utvikling, mens Team New Zealand hadde et klart overtak på Luna Rossa i LVC finalen der båten lot til å ta større høyde enn konkurrenten.

Som sagt er det vanskelig å legge vekt på tidligere resultater. Mens det tidligere var uhørt at forsvarer og utfordrer skulle konkurrere og trene sammen, har ACTs endret oppfatningen om dette. For to uker siden møttes de to i seks uformelle seilaser. Da vant de tre hver, men i vind under 12 knop skal båtene ha vært svært jevne, mens det da vinden økte til 14-17 knop var Alinghi som hadde et ørlite fartsoverskudd. New Zealand skal ha hatt et lite overtak på lensene. Fartsforskjeller mellom båtene har tidligere avgjort America´s Cup. Det kan det komme til å gjøre denne gangen også, i så fall, et lite overtak til Alinghi.

Det ser nå ut til at det blir Ed Baird, USA som kommer til å stå til rors på Alinghi. Han har vært involvert i flere America´s prosjekter tidligere, men ikke utmerket seg spesielt. I matchseiling har han vært nær toppen, men vi som har vært i Marstrand og sett Swedish Match Cup husker de mange finaletapene mot Peter Gilmore. I ACT 13 da Alinghi vant klart, imponerte ikke Baird med startene sine. Det må han dersom han skal kontrollere fra begynnelsen av seilasene. Emirates Team New Zealands Dean Barker har tilgjengjeld fremstått som en klippe av trygghet og kontroll. I LVC finalen mot James Spithill som hadde knust Chris Dickson i semifinalen ga Barker aldri fra seg kontrollen og var minst på høyde med konkurrenten i alle startene. Barker som har gått i skile hos Russell Coutts ser nå ut til å ha modnet tilstrekkelig for oppgaven At Alinghi teamet har rotert rormennene anses av flere som usmart. Det hadde vært bedre å gi en mann tryggheten til å konsentrere seg om oppgavene, blir det hevdet. Vi holder en knapp på Barker over Baird.

Taktikerne er alltid viktige i America´s Cup. Brad Butterworth har som taktiker, vunnet tre America´s Cup, to for Team New Zealand og en for Alinghi. Han er bunnsolid og rolig under press, men skal ikke være spesielt innovativ. Mot seg får han amerikaneren Terry Hutchinson som har to America´s Cup zeilaser bak seg, i 2000 hos Paul Cayard og i 2003, som taktiker for Dennis Conner. Disse to kan være vel så viktige for utfallet som rormennene. Vi tror på Butterworths erfaring.

Selv om Valencia ikke er i Sveits, vil sveitserne nok ha følelsen av å seile på hjemmebane. Størsteparten av publikum er fra Europa og det er en alminnelig oppfatning at det er av stor betydning for pokalens fremtid at den bevares i Europa. Grant Dalton har sagt klart fra at om Team New Zealand vinner vil de neste seilasene om America´s Cup gå i Auckland. Det vil bety færre deltakere. Sponsorene har for alvor gjort sitt inntog i seilsportens formel 1 og for de fleste er New Zealand et uinteressant marked. Unntaket er kanskje for amerikanske lag, som vil finne det mindre kostbart å seile i New Zealand enn i Europa.

De to bossene, Ernesto Bertarelli fra Alinghi og Grant Dalton fra Team New Zealand vil begge seile ombord. Bertarelli som trimmer og Dalton som floater, det vil si at han gjør alt forefallende arbeide. Begge disse eminente lederne veil gjøre sitt til å motivere seilerne. Vi tror det blir en jevnt regatta, men det er gjerne slik i matchseiling, at om det er ett lag som er best, om enn med små marginer, vinner det beste laget alle seilasene. Det vil neppe skje denne gangen. Det blir neppe 5-0, eller som i 1983, 5-4. Slik vi ser det vinner Alinghi til tross for at Baird synes svakere enn motsanderen, men bli ikke overrasket om pokalen igjen havner hos Team New Zealand.