Søk i arkivet

Coville rekordklar

Thomas Coville som var hentet hit av klessponsoren Helly Hansen, fortalte et fulltallig publikum i KNS Klubblokaler igår kveld om forberedelsene til rekordforsøket jorden rundt og Knut Frostad spådde hvem som kom til å vinne det neste Volvo Ocean Race

De to seilerkamaratene opptrådte dels sammen og dels hver for seg i det som ble en interessant og underholdende klubbaften i KNS lokalene på Dronningen igår kveld, for anledningen åpnet for et videre publikum.

Knut Frostad er som vanlig godt oppdatert på hva som skjer innenfor offshore seiling og akkompagnert med friske videosnutter delte han av sin store kunnskap om Volvo Ocean Race, Open 60, 60 fots trimaraner og rekordseilaser.
Frostad er også opptatt av trender og viste til utviklingen som har ført til de overkraftfulle VO 70 og dagens Open 60 som ikke ligger langt unna når det gjelder stabilitet og kraft. Det alltid gjeldende ordtaket blant jorden rundt seilere, to finish first, first you have to finish, ser ut til å ha større gyldighet enn noensinne og felles for VO 70 og Open 60 er at de må holdes tilbake når de råblåser. Ellers brekker båtene sammen. Det blir ikke  minst utfordringen i det kommende Barcelona World Race der to mann vil presse båtene maximalt i det ca 80 dager lange racet. Det vil bli mange havarier og kunsten blir å seile fort uten å ødelegge båten.

Thomas Coville påpekte at dagens seiling er så teknisk og kreftene så store at det favoriserere jentene mer enn tidligere. Når du har fem tonns press på storseilskjøte spiller det liten rolle om du er stor og sterk og kan løfte 120 kilo eller er en spebygd jente som bare løfter 50. Da er det kreftene mellom ørene som teller og her har mange jenteseilere vist seg helt på høyden.

Dagens planende offshorebåter på ett eller flere skrog seiles hele tiden på relativ vind og på grunn av de høye hastighetene bringes vinden stadig mer forover. Tradisjonell spinnaker på bom er ute, idag er alle spinnakerne asymmetriske og heises på rull. Det bli for eksempel et krav i det kommende Volvo Ocean Race der spinnakerbom blir forbudt.

Frostad gikk gjennom ruten for neste Volvo Ocean Race som bringer båtene gjennom et farlig strømområde langs østsiden av Afrika og gjennom farvann som er hyppig hjemsøkt av sjørøvere. Møtes strøm og vind kan bølgehøyden komme opp i 10-12 meter i bare 30 knops vind. Knut tok oss også detaljet gjennom de seks lagene som til nå er påmeldt. Et irsk og et kinesisk lag er fremdeles i støpesjeen, slik at det kan bli åtte i regattaen, men tiden er utvilsomt på i ferd med å løpe ut.

I et skjema der det er tatt hensyn til designer, tid, økonomi, skipper og mannskap holder Knut Ericssons internasjonale lag som favoritter og han kunne fortelle at laget nå har fått ny skipper i brasilianske Torben Grael som dermed stikker kjepper i hjulene for et eget brasiliansk prosjekt. På 2. plass med knappe marginer holder han det spanske førstelaget med Bouwe Bekking som skipper og på tredje tysk/amrikanske Puma med den erfarne Ken Read. Den skandinaviske Ericsson båten med Axel Magdahl som navigatør holder han på femte foran den russiske båten og han håper det blir flere norske seilere ombord. Hele Academy teamet burde være kvalifisert, mente Knut.

Thomas Coville regner med å legge avgårde rundt midten av november på sitt rekordforsøk der han skal slå Ellen MacArthurs rekord på litt over 71 døgn jorden rundt fra Ushant til Ushant. Klarer han det får han et napp i Amundsen trofeet som den norske klokkedesigner Jørgen Amundsen har satt opp for solo jorden rundt rekorder og som Jean-Luc van den Heede, Francis Joyon og Ellen MacArthur har hvert sitt napp i fra tidligere. Joyon stiller også med ny trimaran i høst og selv om han ikke tok imot tilbudet fra Coville om en mann mot mann kappseilas jorden rundt, vil han finne sin egen starttid, også han sannsynligvis i løpet av november. Coville kommer til å ha med seg fire klesskift på turen og i følge hans kone kommer han ikke til å gjøre forsøk på klesvask underveis.

For den som er interessert i rekorder og i kampen mellom to ensomme menn på havet kommer vinteren absolutt til å bli underholdende. Du kan følge utvikingen på våre sider.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen