Sonarkara avsluttet som de begynte, med seier

I konkurranse med de beste i klassen gikk KNS laget med Jostein Stordahl, Per Eugen Kristiansen og Alexander Wang-Hansen bort og vant regattaen i St. Pertersburg i Florida. Kronen på verket kom med seieren i siste seilas. Her er rapporten fra laget.

Vi startet dagen med fire poengs ledelse til Tyskland og USA. Det var planlagt to race for dagen, og vinden lå på mellom 3 og 10 knop med til dels store skift.

Taktisk suksess

I første racet startet vi knallbra og ledet feltet mot venstre mens de to dårlige starterne ble tvunget mot høyre og tjente på det. Resultatet ble at vi rundet 1. merke 3 etter GER og USA som gikk høyre. Resten av racet brukte vi til å korte inn på avstanden til de to første båtene. På siste kryss knivet vi tre om plassene. Vårt fokus var hele tiden på GER som lå først av de to. Vi måtte enten slå USA, eller vi måtte få USA til å slå GER. I begynnelsen av siste kryssen tok vi med oss GER i splitt fra USA med det resultat at USA tok igjen GER. På resten av kryssen kivet de to med hverandre mens vi seilte fritt på den favoriserte høyresiden. Til slutt slo GER USA i duell, og vi kom fra styrbord en halv båtlengde bak GER på 2. plass.

Spennende 2. seilas

Andre race bestemte vi oss for at fokus skulle være å holde oss i nærheten av GER for å sikre at det ikke ble mange båter mellom oss. Vi startet litt til lo for GER, men klarte ikke å holde høyden og endte opp med to raske slag for å komme bort. Dette kostet mye og med et ekstremt tett felt rundet vi 9 på toppmerket med GER først. Dette var absolutt ikke planen, og GER har en stygg tendens til å seile veldig fort når de først leder. Heldigvis var det veldig tett mellom oss, og feltet fulgte GER mot venstre hvor de begynte å jage hverandre. Vi valgte høyresiden for å komme oss bort fra klyngen. GER ble tatt igjen av en del båter, men beholdt plassen for indre overlapp rundt merket mens vi kortet betydelig inn på avstanden. Rundt bunnmerket rundet det en klynge på rundt 6 båter samtidig, og det ble kaos med mye protester. Vi kom rundt rett bak dem og klarte å snike oss inn til lo for klyngen og plutselig lå vi side om side med GER. De fikk imidlertid en privat som løftet dem ut av fisen fra båten foran, slik at de seilte i fri vind. Vi fulgte hverandre ut på høyresiden, og når de slo krysset de like foran oss. Vi slo etter, men fikk de tre båtene foran rett til lo og foran oss. Vi ville helst fulgt etter GER mot venstre, men ble nå tvunget til å slå ut til layline. GER tok noen plasser og rundet 3 mens vi rundet 6. Hvis GER klarte å seile seg opp til 2. plass måtte vi komme oss opp på 4. for å vinne regattaen. Vi gikk i midten nedover lensen i godt trykk, og klarte å ta en båt og komme opp i båtene foran. Vi rundet 5, GER 4. Vi seilte oppover kryssen på høyresiden sammen med USA på 1., ISR på 2. og GER på 4., mens USA på 3. gikk til venstre. Så lenge GER ble 3 eller dårligere ville vi vinne regattaen, og ISR lå godt foran, så vi følte oss ganske trygge. Omtrent halvveis på kryssen var det som om ISR plutselig stoppet opp, og GER seilte betydelig fortere. Vi ble nå nervøse for at de skulle klare 2. plassen, og når de slo til styrbord og tvang ISR til å slå og så det stygt ut. Da de to båtene møtte USA fra venstresiden ble også USA tvunget til å ta et leslag. De tre kjempet hardt oppover mens vi seilte alene på høyresiden og forsøkte å seile fort nok til å kunne ta igjen noen av de tre. Til slutt endte GER opp skviset mellom de to andre og kom 4, mens vi krysset mållinjen på 5. plass bare en båtlengde bak. Nå trodde vi at vi hadde vunnet regattaen, men så fikk vi beskjed om at arrangøren ville kjøre ett race til for å kompensere for lørdagens 2 utsatte seilaser.

Siste seilas avgjorde

Vi bestemte oss nå for at det å prøve å kontrollere GER fra start var for risikabelt. Vi startet for oss selv på båten, mens GER startet på merket som alltid. Vi slo raskt over på høyresiden hvor vi mente det var mer trykk. Dette betalte seg, og på toppmerket rundet vi 2 etter en USA mens GER rundet 5. På lensen seilte vi for å passe på GER og jibbet i fri vind så nært som mulig. Vi fant en del fine trykk nedover og rundet 1 med GER på 2. ca 30m bak. Resten av racet passet vi på GER som smeder og økte ledelsen til både GER og resten av feltet. Til slutt krysset vi mållinjen først med ca 60m til GER på 2. og 100m til IRL på tredje. Med en målbåt uten signal for flere seilaser kunne vi endelig slippe jubelen løs for seier i en regatta med alle uten en av de største favorittene i Paralympics tilstede.

Rask ny båt

Vi kan nå konkludere med at båten definivt er rask, og vi er veldig godt fornøyde med kjøpet. Det skal bli moro å få prøvet den i Qingdao i mai. Nå må vi bare passe på å få pakket den forsvarlig til containertransport slik at den ikke blir skadet underveis.