Farr 40 som skolebåter
Farr 40 som skolebåter

Farr 40 som skolebåter

Gjennom et prosjekt igangsatt av KDY og med finansiell støtte fra et av verdens største rederier skal danske seilere rekrutteres til internasjonal storbåtseilas på toppnivå. Dette skriver det danskene nettstedet fpn.dk

Publisert Sist oppdatert

Prosjektet starter opp nå i påsken og har som ambisjon å rekruttere og utdanne danske seilere til intenasjonalt toppnivå i store båter.

Danmark har de seneste år levert mange seilere til America's Cup og Volvo Ocean Race, hvor foreløpig Jens Dolmer og Stefan Myrälf er med på det skandinaviske prosjektet Ericsson Racing Team.

Nå stiller man spørsmål om hvor fremtidens danske seilsportsstjerner skal rekrutteres fra. Dette spørsmålet har Kongelig Dansk Yacht Klub (KDY) tatt tak i, og i påsken begynner man foreningens seneste satsning.  Royal Sailing Academy (RSA) som har ambisjon om å levere danske talenter til store prosjekter som America's Cup, Volvo Ocean Race, TP52 osv.

Under mottoet «Fra forutsetningsløs, men interessert, til kompetent og etterspurt verdensklasse» vil klubben undervise seilere helt fra nybegynnernivå, for gjennom teori og praksis gi seilerne et mest mulig solid grunnlag. 

Peter Kampmann er ansvarlig for prosjektet, og ifølge ham skal RSA favne bredt.

- Det er en ambisjon, at initiativet også rekker utover KDY's medlemsmasse og kan tiltrekke interesserte, både på nasjonalt og internasjonalt nivå,  sier Peter Kampmann, som selv har seilt større båter i en årrekke.

KDY's prosjekt får bred støtte i danske seilkretser. Den dobbelte olympiske gullmedaljevinner, Jesper Bank, som har vært skipper på to America's Cup-prosjekter, roser initiativet.

- Det kan noen ganger skyldes tilfeldigheder, at den enkelte får sjansen til å utvikle seg videre med seiling. Med dette nye initiativ åpner KDY døren og gir mange flere seilere mulighet for å utvikle seg i organisert form med dyktige trenere og det beste båtmaeriale. Det kan kun styrke dansk seilsport, at flere får muligheter til å nå et høyere nivå, sier han.

KDY har i flere år gått svanger med planer om en avansert seilskole og man har blant annet skult mot Royal New Zealand Yacht Squadron i Auckland, som leverer toppseilere til storbåtsprosjekter i hele verden.

KDY vil i tillegg til å benytte klubbens Farr 40 også gjøre bruk av matchracecenterets seks DS37 i den praktiske del av skolen.

Prosjektet er delvis finansiert av Mærsk Mc-Kinney Møller og ville ifølge Peter Kampmann ikke kunne realiseres uten denne støtten.

- Vi er meget glade for, at det har kunnet la seg gjøre å få dette prosjektet stablet på beina. Det har kun latt seg gjøre takket være fantastisk støtte fra skipsreder Mærsk Mc-Kinney Møller. Vi synes, at det forener de verdier, som han og hans virksomhed står for, godt med våre egne. Nemlig å skape de best tenkelige rammer for at unge seilere kan dyktiggjøre seg med målet om, at de beste når det høyeste internasjonale nivå  sier Peter Kampmann.