Volvo Ocean Race satser på media
Volvo Ocean Race satser på media

Volvo Ocean Race satser på media

Knut Frostad er kommet godt i gang med lederjobben i Volvo Ocean Race. Mange av premissene for det kommende racet er allerede lagt, men på ett område venter mange utfordringer. - Vi skal forbedre mediepresentasjonen av seilingen, sier Frostad.

Publisert Sist oppdatert

Operasjonsrommnet i Volvo Ocean Race´  hovedkvarter nær Southampton bemannes 24 timer i døgnet med oippdatering av posisjonert hvert 15. minutt. Nå skal publikum kunne følge Volvo Ocean Race enda tetttere enn før ettersom sekstimers intervallene for posisjonsangivelse fra forrige race nå etter alt å dømme blir redusert til to, med enda hyppigere oppdatering etter start og før innkomst.

Forbedret grafikk

VOR er også nå i sluttforhandlinger med en ledende aktør som vil komme til å forbedre grafikken dramatisk fra tidligere idet man skal kunne zoome inn til «nærbilde» av båtene og laste ned deres bevegelser hele tiden mellom hver posisjonsangivelse. På den måten skal man kunne følge hver enkelt båt på nært hold frta slag til slag og fra jibb til jibb, også i forhold til konkurrentene. Grafikken blir så avansert at det nesten ikke er mulig å skille fra levende bilder.

Også denne gangen legges det opp til et virtuelt race, der publikum kan seile regattaen fra fra skrivebordet hjemme i konkurranse med de virkelige teamene. Uten å gå i detalj lover VOR å sette opp en spesielat attraktiv premie til vinneren.

Krevende jobb

En viktig funksjon i regattaen blir å  betjene jobben som pressekontakt på hver av båtene. Dette blir  en ekstremt krevende jobb ombord. - Vi kan sammenligne det med å være krigsreporter, sier Knut Frostad som mener regattaen nå skaper en ny genre innenfor seilsportsjournalistikk. - Jobben krever at man i utgangspunktet er en seiler på toppnivå da man skal bevege seg rundt på båten uten å være i veien for seilerne eller sette seg selv i fare. Vedkommende får imidlertid ikke delta i seilingen, ikke så meget som å ta i en tauende , sier Knut. Personen skal identifisere personligheten til seierne og få med mulige konflikter, stemningssvingninger og diskusjoner. - Vi ønsker ikke «Big Brother» tilstander ombord der det gjelder å filme seilerne mens de sitter på do, men det kan bli utfordrende båte for journalist og seilere når det skal filmes situasjoner som man egentlig hadde øsnket å løegge lokk på.

På spørsmål om han hadde ønsket å ha med en uavhenging journalist på djuice prosjektet svarte Knut Frostad et ubetinget ja, men han erkjenner det var situasjoner ombord som det hadde vært krevende å skulle dele med et stort publikum. - Dette blir likevel den viktigste oppgaven om vi skal øke interessen for Volvo Ocean Race, sier Frostad. - Vi må formilde personlightene o dramaet underveis.

Jobben som journalist kommer også til å bli fysisk meget krevende selv om det bare skal produseres seks minutters film hver andre dag. Arbeidsforholdene i en V70 gjør det ikke lett å skrive eller å redigere bilder og film og vedkommende må være ekstremt sjøsterk.

Om det er mange som har søkt jobben? - Det er det, sier Knut Frostad som er klar over de spesielle utfordringene som er knyttet til jobben. - Om vi ikke lykkes helt første ganger, er dette veien å gå, sier han.

Sterke lag

Frostad har sett alle de nye båtene og er kjent med lagene bak dem. Han er overbevist om at årets Volvo Ocean race med syv båter kommer til å bli tett og jevnt med høy kvalitet på alle lagene. Også det russike laget som tidligere har vært regnet som underdog kommer imorgen til å offentliggjøre et lag som viser at de defionitivt ikke skal undervurderes. Sig Westergaard blir en av seilerne på dette laget. I tillegg arbeider fire-fem lag med å kjøpe eksistrende båter. Tyske, franske, russike og amerikanske lag jobber med finansiering og det regnes som sannsynlig at noen av dem vil lykkes. Flere av båtene fra sist race er oppgradert og med en god navigatør og gode seilere skal man ikke sse bprt fra overraskelser fra de «gamle¯ båtene.

Volvo satser videre

Selv om det ikke har vært sagt fra offisielt Volvo hold, regner de fleste med at Volvos engasjement i regattaen blir langvarig. Knut Frostad fastholder at de sportslige forutsetnongen må ivaretas for at regattaen skal utvikle seg videre, og Frostad selv har store ambisjoner om å gjøre Volvo Ocean Race til den viktigste regattaen av alle. Det krever langsiktighet og godt samarbeide mellom sponsorene. Alt tyder på at dissse forutsetningene er tilstede.