Misfornøyde Færderseilere
Misfornøyde Færderseilere
Misfornøyde Færderseilere

Misfornøyde Færderseilere

Oppdatert: KNS registrerte feil tid i målgangslisten og ente 10 minutter for langt bak på resultatlisten. En annen seiler ble disket fordi den seilte for nær Bastøfergen.

Publisert Sist oppdatert

Sigurd Parmann var skipper på NOR 13052 ”Basecamp” gikk i mål 06:36:00. Det skrev han også på egenmeldingen. KNS registrerte båten i mål kl 06:46:38. Båten falt dermed ni plasser ned på resultatlisten.

Klagefrist

Parmann leverte inn egenmeldingen i god tid, men han oppdaget ikke feilen på resultatlisten før han var hjemme og gikk inn på KNS-nettsider. Han sendte da straks en mail til KNS med det svar at resultatlisten var endelig, og at fristen for rettelser var ute. Senere har KNS beklaget seg, og fortalt Parmann at de skal se på hva de kan gjøre.

For nære Bastøyfergen

Christian Grimsgaard vil også gjerne dele sin erfaring fra Færdern med andre. Han seilte «Iggy» og ble disket fra en 2. plass.

    –Vi var uheldige og passerte litt for nær i forkant av Bastøfergen i årets Færder. Dette medførte disk for oss og en annen (Frøkna, Arild Heldal) båt da skipperen rapporterte dette til KNS. Vi hadde i grunnen ikke følelsen av at dette var noe problem idet vi passerte 100 m foran og det så ikke ut som fergen måtte endre verken fart eller kurs. Skipperen var åpenbart av en annen oppfatning, skriver Christian Grimsgaard på mail til Seilas.

Feil signalbruk

Arild Heldal forteller til Seilas på telefon at Bastøyfergen brukte signalhornet feil under episoden. Fergen brukte et støt med hornet når den var 250 meter unna. Det betyr at den svinger til høyre. Senere brukte den et langt støt, som ikke betyr noe verdens ting. Riktig signal skulle vært i følge Hedal vært fem korte støt som betyr fare.

    Hedal stusser også over fergens kurs. Den kom fra Moss, men styrte en mer sørlig kurs en vanlig. Fergen hadde styring rett mot Bastøy.

    Hedal vil gjerne være med å diskutere situasjonen med trafikksentralen i Horten.

Frekkere seilere

KNS i hadde i år et samarbeid med Trafikksentralen i Horten for å få en best mulig trafikkavvikling under Færdern. Blant annet ble skipperne på Bastøyfergene pålagt å melde fra om grove overtramp av sjøveisreglene fra

Færderdeltagere.

– Dessverre blir Færderdeltagerne frekkere og frekkere.  Vi kan ikke gamble med sikkerheten når ferger og skip skal passere en regattaflåte på mer enn 1100 båter. Derfor la vi blant annet inn protest mot to båter som ikke hadde veket for Bastøyfergene. Vi gikk gjennom situasjonene med skipperne etter målpassering, og fikk inntrykk av at vi etter hvert fikk en omforent oppfatning av situasjonen, sier generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS.

Misfornøyd med trackingen

Syntes det er rart at ikke flere har reagert på at vi som hadde tracking ombord ble avkrevd for 225,-, forteller Erik Kristiansen i e-post til Seilas.

    Dette sto det ingenting om i programmet, det eneste som sto var at de kom til å ta en " in blanco" faktura for at de skulle sikre seg at de fikk boksen tilbake. Flere som sto sammen med meg valgte å la være å ta den i mot.

    Jeg var også tilfeldigvis oppe på kontoret til Teletopia når en av deltagerne kom å skulle levere boksen, og han var skikkelig forbannet

    Teletopia hevder de alltid tar betalt for denne tjenesten men at i andre regattater som feks VM på Hankø betalte arrangøren for gilde.