Vill natt med Ericsson 3
Vill natt med Ericsson 3

Vill natt med Ericsson 3

Ericsson 3 og nybygget Ericsson 4 er nå på test- og kvalifiseringsseilas for Volvo Ocean Race. Seilerne har vært forberedt på frisk seilas over Nordsjøen, men i natt ble det ganske vilt, skriver Aksel Magdahl til Seilas

Publisert Sist oppdatert

Gjennom natten har vi hatt bra med vind - 30-38 knop. Men ikke mer enn vi var forberedt på. Vi har seilt med safe seil, to rev og stagseil. På dekk har det vært ganske vilt og vått, heldigvis har jeg ikke vært mye der oppe. Ikke så mye jeg kan få gjort der uansett. Siden i går kveld har vi hatt snittfart på 21 knop, på 70-100 graders slør. Så det er ikke akkurat

cruising med bølgene.

Kutt i bakhodet og lekkasjer

Anders Lewander fikk seg en smell i hodet i natt da en bølge skylte ham ned i le. Han fikk et 10cm kutt i bakhodet, men kom raskt til hektene og er snart på dekk igjen. Mason sydde ham sammen på en provisorisk seng av en spinnaker

i le. Da jeg våknet av at Anders kom ned, oppdaget jeg at kommunikasjons-PCen i nav station var i ferd med å drukne av en stor lekkasje gjennom vinsjsystemet rett over. Mens jeg arbeidet med å tette lekkasjen mistet jeg fotfestet i en stor bølge og deiset ned i le sammen med nav bordet og PC-stativet, ned på "feltsykehuset". Så nå har jeg en kul i pannen og alt nav utstyret er surret tilbake på plass med tau, karbonfliser på alle kanter. Dessverre fikk jeg ikke reddet komm-PCen, men vi har backup som fungerer.

Strømberg og jeg ler godt av Magnus som forsøker å komme opp i køyen sin, han klarer det på 5. forsøk i en periode med flatt vann. Så ler jeg godt av Strømberg, som sitter med lue og hjelm på og ser ut som en sci-fi tegneseriefigur. Martin er på vakt, men det er slitsomt å være på dekk i disse forholdene så de fire på vakt rullerer på å gå ned 15 minutter av gangen.

Revnede seil

Strømberg med hjelpere har fått mer å gjøre på frivaktene etter at vi revnet enda et seil i går, på samme måte som sist. Så vi må enten gjøre om denne manøveren eller lage seilene sterkere. I disse seilskiftene er vi fem mann på fordekk for å dra ned det gamle seilet, en ganske ukomfortabel oppgave når vi seiler i 15 knop litt ned fra kryss i bra bølger. Så

navigatør, skipper og standbyvakt må alltid opp. Av og til blir det et virvar av kryssede sikkerhetsliner når alle blir feid bakover av bølgene. Det er ikke mulig å holde seg fast. Seilet blåser opp igjen og vi må begynne på nytt. Rormannen blir stadig mer utålmodig og seiler fortere og fortere.

Trodde oljeplatform var konkurrent

Jeg forventer at E4 har dratt fra en del i natt, vi har mye å lære om å seile i disse forholdene. Men det var stor glede da de ble spottet rett foran oss tidlig i morges. Da jeg kom på dekk for å sjekke hvor langt foran de var ble det konstatert at det var en oljeplattform...

100 mil igjen til Dover, 4 timer med farten vi snitter nå.

Hilsen Aksel og resten av sjauerne på E3