Under dekk på Volvo 70
Her er bilder av den russiske Volvo Ocean Race deltageren «Kosatka» under dekk.
Illustrasjon: Botin Carkeek Yacht Design
Interiørfotos: Gary Black, Sailing World
De er 70 fot lange, men langt fra komfortable under dekk. Det er ikke ståhøyde, og det er nesten umulig å komme seg opp i køya. Byssa på en Albin Express er mer imponerende. Doen er eksklusiv og kostbar, men det er kun fordi toaletskålen er støpt i kullfiber for å spare noen gram.
Litt bedre enn sist
På et punkt har komforten økt siden forrige Volvo Ocean Race. Nå er det påbudt med hvit skrog på innsiden av båten. Sist var alt umalt kullfiber. Helt svart for å unngå de får grammene malingen ville veie.
Båtene har stor sett samme innredningsløsning. Båtene er tomme frem til kjølkassene til stikkkjølene. I område rundt kjølkassene, foran masten er byssa og toalettet. Deon er ofte bak er forheng. Byssa består av vask og et gass bluss av campingtypen.
Rett bak masten er opplegget for svingkjølen. Den tar mye plass. Tau går i kanaler under dekk. Det gjør at ståhøyden forsvinner. Bak nedgangen sitter motor og generator. Bak der igjen er kartbordet. Langs skrogsiden er det rekket med køyer.
Mørkt og kaldt
Ruten denne gangen er helt annerledes enn før. Denne gangen skal båtene nordover helt til Qingdao nord i Kina. Spesielt etappen fra Singapore til Qingdao som starte 18. januar vil bli en påkjenning for båt og mannskap. Temperaturen kan gå ned til ti minus grader, og det vil bli mørkt mesteparten av døgnet.
De spanske båtene trangest
De to spanske Farr båtene har en spesiell cockpit, eller rettere sakt. Cockpiten mangler. Dekket er nedsenket bak helt ut til skrogsiden. Det gjør det enklere å legge seil langs rekke, og tyngdepunktet på disse seilene kommer lavere ned og lengre ut. Bakdelen er at båten er lavere under dekk, og det blir trangere mellom køyene som ligger lags skrogsiden.
Ruteplan
Havn Start Dato Distanse
Alicante Havneregatta 04. Oktober
Alicante 1. Etappe 11. Oktober 6,500 Nm
Cape Town 2. Etappe 15. Nov. 4,450 Nm
Kochi (India) 3. Etappe 13. Des. 1,950 Nm
Singapore 4. Etappe 18. Januar 2,500 Nm
Qingdao 5. Etappe 14. Feb. 12,300 Nm
Rio 6. Etappe 11. April 4,900 Nm
Boston 7. Etappe 16. Mai 2,550 Nm
Galway 8. Etappe 6. Juni 950 Nm
Göteborg 9. Etappe 14. Juni 525 Nm
Stockholm 10. Etappe 25. Juni 370 Nm
St. Petersburg Målgang 27 Juni