Bekking er klar
Bekking er klar

Bekking er klar

Bouwe Bekking, skipper på Telefonica Blue, gleder seg til Volvo Ocean Race som starter med havneregattaen allerede lørdag. Han er spent på styrkeforholdet mellom båtene

Publisert Sist oppdatert

Et av de store spørsmålene foran det kommende Volvo Ocean Race er hvor forskjellige er årets generasjon av V70 sammenlignet med den forrige, og hvor foskjellige er årets båter innbyrdes. Mens det forrige Volvo Ocean race var en kamp mellom Juan Kouyoumdjian  og Brude Farr, er det til årets regatta kommet nye designere til, som Botin & Carkeek, Reighel Pugh og Rob Humphreys. Å dømme etter bildene ser båtene ganske ulike ut. Nå får vi se hvor mye forskjellene også slår ut på farten.

Bouwe Bekking er klar på en ting: De nye båtene blir raske. - Da jeg først fikk se tallene fra designerne skjønte jeg at vi hadde noe helt spesielt i forhold til forrige gang vi seilte. Både TELEFONICA BLUE og TELEFONICA BLACK er fra Farr Yacht Designs, den ene bygget i Valencia, den andre i New Zealand. Det har gitt oss en god mulighet til å optimalisere båtene. Om vi gjør justeringer på trimmen eller heiser forskjellige seil merker vi det i forhold til den andre båten umiddelbart. Seiler du alene må du forholde deg til dataskjermen og da blir det mange variable å holde rede på. Dessuten, med to båter er det dobbelt så mange hjerner å basere seg på, sier Bouwe Bekking.

Selv med to båter er det mulig å gjøre feil, men Bekking påpeker at man allerede etter å ha seilt mot hverandre et par ganger vet om man er på rett spor eller ikke. Er der store endringer som trengs vet du at du ikke har gjort hjemmeleksen ordentlig, sier han. For vår del har det bare vært små justeringer og derfor har vi kunnet konsentrere oss om seilingen.

 

Telefonica Team består av 52 personer som  alle har som mål å vinne regattaen. - Det hjelper også å ha et nytt leketøy, ett som er raskt, responsivt og robust. - VO70 er stadig et beist, men vi er stadig nærmere å kunne temme henne. Jeg ser frem til å se hva den andre generasjon båter kan gi oss denne gangen, avslutter Bekking som jo måtte forlate den forrige båten midt i Atlanterhavet etter at skroget rundt kjølen var i ferd med å åpne seg.