Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk
Designfirma tipper spansk

Designfirma tipper spansk

Farr-båtene har mange spennende detaljer uten å gå for ekstremt. Russerne vil sette nye 24-timers rekord.

Publisert Sist oppdatert

Kollega Valencia Saiiing har fått designerne Davide Tagliapietra og Doug Schickler fra firma Schickler-Tagliapietra til å dele sine kunnskaper om  VO70 flåten ssom nå er samlet i  Alicante. Her er deres vurderinger:

Delta Lloyd

Gammel båt, men som har blitt modernisert. Skrogformen har blitt kopiert av den nye generasjonen båter. Med båten har de dårligste sjansene, men vil sannsynligvis ta noen poeng under havneseilasene.

Team Russia

Ikke bare skrogformen er annerledes. Det russiske laget  har valgt dekksutstyr fra Lewmar og Future fibers PBO i stående rigg. Båten har maksimal bredde. Formen gjør at de vil få problemer under havneseilasene.

Team Dragon

Laget har satset på en trygg form. Et kompromiss mellom høy stabilitet og lite vannmotstand. Reichel Pugh Yacht Design har hatt dårlig tid på å tegne båten. Team Dragon

 Har stikkjøler med skrå vinkel, noe som minner om båtene fra forrige gang. Båten har også store ror. Laget vil ha isn styrke på den taktiske siden.

Puma

Den amerikanske båten har valgt mindre vannmotstand på bekostning av stabilitet. Den er bred over dekk, men smal i vannlinjen. Båten har også en smalere rigg noe som gjør at den kan krysse høyere med store forseil. Både ror og stikkkjølene skiller denne båten fra de andre. Båten vil ha sin styrke i havneregattaene og i lett vind, men vil slite under tøffe forhold.

Telefonica

Begge båtene er identiske. Farr har valgt mindre vannmotstand på bekostning av stabilitet, men båtene er mye bredere enn Farr-båtene fra forrige gang, og dise båtene har mye større skrogstabilitet.

    Farr-båtene har de minste rorene. Også stikkjølene skiller seg ut med ved at vinkelen kan justeres.

    Cockpiten er enorm, og er helt åpen. Det gjør det enklere å stable seil, men stjeler volum fra under dekk. Riggen er enklere og vil gi mindre vindmotstand. Bommer skiller seg også ut.

Ericsson

Båtene er forskjellige. Ericsson 3 er en utvikling av vinneren fra sist som de også hadde som treningsbåt. Ericsson 4 er mer ekstrem og har baugen med mest volum av alle båtene. Den enkleste måten  skille 3 og 4 på er at Ericsson 3 er mer skrå i skrogsiden ved hekken. Ericsson båtene har mer stabilitet enn Farr-båtene, men sannsynligvis også mer vannmotstand. Ericsson 4 vil bli en tøff båt å så på havet.

Les hele analysen her