Ericsson 3 har tatt kommandoen
Ericsson 3 har tatt kommandoen
Ericsson 3 har tatt kommandoen
Ericsson 3 har tatt kommandoen

Ericsson 3 har tatt kommandoen

De to Ericsson båtene, anført av treeren med Aksel Magdahl og Eivind Melleby er nå forbi Gibraltar og på vei ut i Atlanterhavet. Det kan være avgjørende for utfallet av etappen.

Publisert Sist oppdatert

Alicante, Spania

De første båtene gjennom Gibraltar er også sannsynligvis dem som plukket opp passatvinden først. Det kan gi store utslag i forhold ti resten a feltet.

Ericsson 3 med skipper Anders Lewander, navigatør Aksel Magdahl og rormann Eivind Melleby har derfor fått en drømmestart på første etappe til Cape Town. Etter en natt med frisk vind har laget seilt seg opp etter en moderat start i Alicante der laget var det fjerde som passerte på vei sørøver i Middelhavet etter å ha seilt en kort sløyfe utenfor Alicante.

Det var to motiverte nordmenn vi snakket med før starten i Alicante igår, og selv om Aksel Magdahl hadde sovet lite og heller ikke regnet med mye søvn før båtene kom til å passere Kanariøyene, var adrenalinnivået høy. Også Eivind Melleby kom til å kjøre som om det var baneseilas i Starbåt helt fra starten og han så frem til å styre agressivt og med full gass.

Dette ser ut til å ha gitt god betaling, og mens Ericsson 4 tok ledelsen fra start og lenge kjempet med Puma om ledelsen, har lagkameratene i Ericsson 3 seilt seg opp etter hvert. Ved siste posisjonsangivelse kl 1300 ledet Ericsson 3 med 1 nm på Ercsson 4, men de øvrige var i ferd med å sakke akterut. Det viser at treningen fra Lanzarote under de samme forhold som man kan forvente i mye av seilasen, og som det har vært siden starten, har betalt seg.

Ericsson-båtene klarte også å komme seg nord for feltet og ungikk derfor vindhullet som de andre i større eller mind grad ser ut til å ha havnet i.

Vinneren av baneseilasene i Alicante, Telefónica Blue med Bouwe Bekking som skipper har imdilertid hatt en mer trøblete start på seilasen, med styringsproblemer allerede etter en times seilas. Dette har gitt noen spaktakulære broacher til nå. - På et tidspunkt forsøkte vi oss med en stor spinnaker, men var totalt ute av kontroll, fortalte Bouwe Bekking. - Kun ett ror virker og nå seiler vi uten spinnaker og farten er deretter, sier han.  To av mannskapet, Pepe Ribes og Xabier Fernandez er i gang med reparasjoner, men det er mulig båten vil måtte stoppe i havn for å få orden på styringen. Landteamet er nå standby og avventer instrukser, mens seilerne naturlig nok er skuffet. Et havneopphold for reparasjon vil også gi båten en tidssstraff på 12 timer.

Rekkefølge kl 1400 norsk tid idag:

1. Ericsson 3 ESP (Anders Lewander/SWE) DTF 6,200.0nm

2. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTL +1 nm

3. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTL +37nm

4. Puma Racing Team USA (Ken Read/USA) DTL +44nm

5. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DTL +45nm

6. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +49nm

7. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +62nm

8. Delta Lloyd IRL (Ger O'Rourke/IRL) DTL +90