Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet
Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet
Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet
Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet
Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet

Feltet har delt seg ved Kanariøyene - E3 i tet

Mens E4 og Puma har valgt østsiden av kanariøyene har E3 som leder an den øvrige tetgruppen valgt å gå mellom øyene. Det ser så langt ut til å lønne seg.

Publisert Sist oppdatert

Aksel Magdahl, navigatøren på Ericsson 3, sa igår at han ikke ville ta noen sjanser og isteden holde seg til hovedfeltet, men han fulgte ikke lagkameratee i Ericsson 4 da disse valgte et mer østlig spor, mellom Afrikakysten og Kanariøyene. Begge skulle kjenne farvannet og forholdene rundt kanariøyene godt ettersom de har hatt sin treningsbase det siste året ved Puerto Calero på Lanzarote. Magdahl forteller om problemer med å få lastet ned værdata, inntil en av gutta ombord ga antennen et skikkelig spark!

Kl 0600 GMT idag var det E3 med det nordiske laget bestående av blant annet nordmennene Magdahl og rormann Eivind Melleby som hadde tatt ledelsen med tre nm til gode på E4 og Puma som følger hverandre som skygger. De to sistnevnte holdt imidletid større fart enn E3, så ved neste posisjonsangivelse kl 0900 GMT kan bildet være endret igjen.

Det er imidlertid kun ni nm som skiller de fire ledende, E3, E4, Puma og Green Dragon Team, mens Telefonica Black nå er 17 nm bak teten. Delta Lloyd, vinnerbåten fra 2005/2006 henger godt med, 38 nm bak, mens Telefonica Blue nå har seilt opp Kosatka. Begge ligger 61 nm bak E3.

Den mest imponerende seilingen siste døgn er det utvilsomt Telefonca Blue som står for. Etter å ha tapt 12 timer til konkurrentene på å anløpe havn for å reparere rorskader, ligger båten med den farten de nå seiler, bare fire timer bak teten. Dermed er Bouwe Bekking og laget hans, som vant begge innshore seilasene i Alicante med i racet for fullt.

Bouwe Bekking seilte i går forbi det russiske laget og var forbauset over hvor dårlig fart båten hadde. Han antar at de har fått ødelagt den store spinnakeren sin, og dermed ikke klarer å holde like stor fart som resten av båtene.

Farvannet rundt Kanariøyene er svært utfordrende. Vinden akselerer rundt øyene, en det er også store vindskygger.

Se film fra Team Russia som berger revnet spinnaker