For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race20081013 finally getting some breeze after one day with really light air. In Gibraltar and the Canary Islands.The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th ...
For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race20081018 Magnus Olsson and Martin Krite.2008 10 17. Nice wind since we gybed from Gran Canaria 48 hours ago. Ww are fighting E4, Puma is in front. Guys have bee ...
For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race20081014. A beautiful morning with perfect breeze, 12-16 knots. Five boats are battling with less than a mile distance between each other.The Volvo Ocean Race ...
For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson Racing Team/Volvo Ocean Race20081014. Evening. Champagne sailing all day and it all sums up with a nice wind increase up to 22 knots. The Volvo Ocean Race 2008-09 will be the 10th running ...

Nå gjelder det å få vinden først

Med stor spredning mellom den lengst vestlige og lengst østlige båten i feltet og liten spredning mellom båtene i aksen nord-sør, er alt det nå handler om i Volvo Ocean Race å få vinden først.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Ocean Race værekspert Jennifer Lilly har analysert forholdene de neste 24 timer og konkluderer med at det blir gjennomgående lite vind over hele feltet. Vest for 30 grader blåser det 5-10 knop i øyeblikket, men det er lettere jo lenger øst i feltet man ligger. 280 nm skiller den lengst vestlige og den lengst østlige båten. Når båtene kommer seg gjennom stillebeltet er det mye som tyder på at sydøstlig trade vind vil slå inn først . Allerede fra i ettermiddag/kveld, kan man få en forsmak på dette med vind i overkant av 10 knop. Det kan favorisere Delta Lloyd som ligger lengst øst i feltet, selv om en værprognose basert på Deckman for Windows gir båtene i vest, med Green Dragon Team i tet, den største fordelen. Dette værprogrammet gir Green Dragon 20 timers forsprang til Delta Lloyd ved passering Fernando de Noronha der den er ventet å passere 10 GMT 23. oktober.

Med fasit i hånd er det lett å se at båtene som  tok sjansen på å velte et vestlig spor har tjent på dette. Det så imidlertid ikke slik ut for Telefonica Black som med den supererfarne navigatøren Roger Nilson på det meste lå mer enn 200 nm bak teten da han valgte å gå nord og vest om Kanariøyene. Føsrt i de siste dagene har Nilson fått uttelling for sitt brave valg, og da etter at Green Dragon og senere Puma og E4 og fikk dratt seg vestover.

For våre nordiske venner med Eivind Melleby og Aksel Magdahl har det vært tøffe tider. Etter for annen gang i racet å ha seilt seg frem i en klar ledelse, er båten igjen plukket opp av båtene som har kommet med mer vind aktenfra. Det er frustrerende for seilerne som ellers har vist at de hører med helt i teten i regattaen, sammen med E4 og Puma. Små forskjeller i kursvalg har gitt store utslag i regattaen, men den gode nyheten er ellers at det denne gangen ser ut til å skille lite i fart mellom konkurrentene. Også fire år gamle Delta Loyd henger vel med.

Ved siste posisjonangivelse ca kl 1300 idag hadde Green Dragon Team 22 nm til Puma, 23 til E4, 31 til Telefonica Black, mens Telefonica Blue og E3 er henholdsvis 60 og 71 nm bak. Ikke noe å rope hurra for. Selv det har vist seg tidligere at 71 nm er lett å seile opp, byr det seg neppe like mange muligheter etter at båtene har passer Fernando de Noronha.