Spår problemer for Open 60 klassen
Spår problemer for Open 60 klassen

Spår problemer for Open 60 klassen

Open 60 klassen er i ferd med å prise seg ut av markedet og seilerne er for kravstore, sier sentral fransk aktør i offshoremiljøet

Publisert Sist oppdatert

Les Sable d´Olonnes 7. november

Det er ingen hvem som helst som nå slår kaldt vann i blodet på dem som lar seg blende av de 30 båtene som nå ligger klar til start i Vendee Globe seilasen. Pierre Bojic, til venstre på bildet og kollegaen i eventselskapet Pen Duick. Mathieu Sarrot, tror 60 foterne blir for kostbare i dagens finansmarked. - Det er ikke forsvarlig for bedrifter som må legge av arbeidsstokken å finansiere denne type seiling, sier Bojic. - De best finansierte OPen 60 koster idag 3 mill Euro i året, og det sier seg er det er det ikke mange som kan forsvare. Bojic tror at minst halvparten av deltakerne i Vendee Globe vil stå uten sponsor når regattaen er over, og selv er han ikke villig til å satse så mye på denne klassen i fremtiden. Også Knut Frostad er inne på disse tankene og har tidligere uttalt at han tror markedet vil falle sammen for 60 foterne.

Grunnlagt av Tabarly

Evenselskapet Pen Duick som i sin tid ble grunnlagt av Eric Tabarly og vennen Gerard Petipas, er ledende i Frankrike når det gjelder å arrangere seiling på havet. Pierre Bojic overtok ledelsen i 2004 og er i dag ansvarlig både for Route du Rhum og Transat Jacques Vabre regattaene. Pen Duick var også arrangør av Round Europe Race, som anløp Arendal i 1997.

Fremtiden i 50 fots flerskrog

Pierre Bojic forteller at regionen Vendee bruker 7.5 mill Euro bare på å arrangere Vendee Globe regattaen, men at det ikke er tegn på at man her ikke ønsker å fortsette dette engasjementet. Bojic selv er en svoren tilhenger av flerskrogbåter, og er i ferd med å etablere en ny klasse for 50 fotere som vil erstatte 60 foterne som etterhvert ble desimert av de mange havariene. Tre båter er allerede på tegnebrettet og skal seile neste sesong. Han sier at en ny 50 fots trimaran vil koste ca 1 mill Euro å bygge. Han kommer til å invitere flerskrogsbåter uten størrelsesbegrensninger til 2009 Route du Rhum og har nylig lansert en jorden rundt seilas uten stopp for soloseilere i flerskrogsbåter med start fra Brest i 2010.

Gjerne tilbake til Norge

Bojic har gode minner fra Arendal under Round Europe Race og kommer gjerne tilbake til Norge når anledningen byr seg. Uten å være for konkret, har han visse planer som kan inkludere Oslo og Færderseilasen allerede i 2010.