Grått og grusomt i havseilerbyen
08_33839 © Th.Martinez/Sea&Co LES SABLES D'OLONNE - FRANCE . 8 November 2008 . British skippers of 2008 VENDEE GLOBE.From left: Malbon Jonny « Artemis »,Thomson Alex « Hugo Boss »,Caffari Dee « Aviva »,Thompson Brian « Pindar »,DAVIES Samantha ...

Grått og grusomt i havseilerbyen

Dagen før dagen et forholdene slik at man helst skulle trekke dynen godt over hodet og holde seg i sengen. Havseilas virker lite fristende.

Publisert Sist oppdatert

For de 30 deltakerne i Vendee Globe regattaen gjør imidlertid det dårlige været lite inntrykk. Det er andre forhold som tar oppmerksomheten til seilerne som idag skal i skippermøte og foreta de aller siste forberedelser og justeringer. Likevel er det ønskelig å starte seilasen i godvær og i moderat vind slik at man bruke de første dagene til å seile seg inn før hardkjøret begynner. Nå melder meteorologene om 10-12 m/sek fra sørvest. Midt i nesa for seilerne og med løfte om lite hvile de første døgnene. - Det begynner å minne om forholdene da vi startet i Velux 5 Oceans for to år siden, sa Sir Robin Knox-Johnston som vi snakket med på bryggen i regnværet.

Når de fleste av dem kjenner sommefuglene i magen har det imidlertid lite å gjøre med regn og kuling i Les Sable d´Olonnes. Det skyldes de 90 dagene +/- som ligger foran dem i det som mange regner som verdens tøffeste seilas. Statistikken viser at i de fem tidligere jorden rundt seilasene har bare litt over halvparten fullført.

Alle seilerne har forberedt seg optimalt til regattaen, men det vil alltid melde seg en snikende følelse de siste timene, om noe kunna ha vært gjort bedre, eller om noe er glemt. Slitasje er et stort problem og enhver assstanse fra omverden underveis fører til diskvalifisering. Skippere og landmannskap må derfor være pinling nøyaktige med alle detaljer rundt seil og utstyr, og ikke minst mekanismene som opererer svingkjølen. Enver reparasjon betyr tidstap og større skader vil i verste fall føre til brutt seilas.

Se film fra Les Sable d´Olonnes.