Mange utfordringer på neste etappe
Mange utfordringer på neste etappe
Mange utfordringer på neste etappe

Mange utfordringer på neste etappe

Når Volvo Ocean Race  starter den andre etappen lørdag, venter mange utfordringer, både værmessig og takling av mulig piratfare.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Ocean Race har aldri tidligere anløpt havne i India, Singapore eller Kina. Selv om meterologer og navigatører har hatt god tid på seg til å gjennomgå statistisk data for disse etappene, vil det faktum at man ikke har seilt i farvamnnmet tidligere by på spesielle utfordringer, både værmessig og når det gjelder piratfare.

Start lørdag

På etappen fra Cape Town til Cochin i India som starter allerede om to dager vil deltakerne kunne følge det tradisjonelle sporet med sterke vestavinder, men båtene må snart vende skarpt nord mot etappemålet.

- Det ser temmelig interessant ut. Definitivt en utfordrende etappe, både når det gjelder været og navigasjonsmessig, sier Ericsson Racing Team meteorologen  Chris Bedford. - Jeg vil gi etappen en vanskelighetsgrad på åtte fordi den aldri har vært seilt før. Kanskje vi når den er ferdigseilt  vil gi den bare en treer, eller kanskje 12.

- Løpet endrer karakter så mange ganger at det blir svært utfordrende å velge rute, blant annet fordi vi ikke vet hva konsekvensene er om værmeldingene ikke slår til, sier navigatøren på Ericsson 4, Jules Salter.

Poengpassering

Noe som kompliserer valget ytterligere at det er innlagt en poenggivende passering av lengdegraden 58 øst, ca 2000 nm fra start. Lengden er ikke begrenset, og skal bare passeres.  Vinneren her får fire poeng, nr. 2, 3.5 p osv.

Arrangøren har antakelig gjort passeringen åpen for å gi deltakerne størst mulig spillerom. Om man seiler mot nord etter å ha passer Kapp det Gode Håp blir distansen kortere til mål, men lengre til den 58. lengdegrad. Om man seiler en storsirkelrute til skåringspasseringen blir distansen hit kortere, men lenger til mål.

- Det betyr store utfordringer, sier Salter. - Skal man gå for disse poengene, eller om det ser ut til å lønne seg å seile nordover før man kommer dit, gi opp noen poeng mad tanke på en god sluttplassering på etappen?

Ukjente vindforhold

Når båtene vender mot nord vil de ha en fin slør mot Ekvator. Passatvinden i det Indiske havet er behagelig på ca 10-15 knop, så snart man er på høyde med Mauritius. - Her blir det bra variasjon av vindvinkler som vil vise om båtene har designmesige forskjeller vi hittil ikke har vært eksponert for, sier Salter.

Igjen kan det bli tøft for et lag som har opparbeidet ledelse på konkurrentene idet vinden ventelig kommer til å dø ut i forkant, ved passering 10 grader syd. - Det er bare begynnelsen på problemene, sier Chris Bedford. - Det indiske hav har nesten to doldrums, sier han. Ett stillebelte går mellom 5 og 10 grader syd, et annet er sydvest for Sri Lanka der de nordøstlge monsunvinder kolliderer med de lette vindene rundt Ekvator.  Mellom ligger et område med lett vestavind som sannsynligvis blir området der det blir minst vind på hele etappen. Man må også regne med lett vind før målgang i Cochin, sier Bedford som regner med at gjennmsnittlig vindhastighet ved kysten ligger på ca 4 knop, men med muighet for solgangseffekt utover dagen. Selv om dette ikke er mye vind, er den rimelig stabil.

- Den nordøstlige monsunvinden vil bygge seg opp når en seiler inn i den og den kan bli ganske frisk, men ca 100-150 nm før målgang blir det lett og da blir vinden termisk med sjø- og landbris, sier han.

Taktisk seiling

Vinneren av etappen får åtte poeng, nr 2 syv poeng osv. Etter første etappe skiller bare fire poeng de fire første båtene. Det er annå tidlig i regattaen å begynne med taktisk seiling med tanke på poengene i forhold til de farligste konkurrentene. Alle båtene er imidlertid trimmet om og optimalisert for denne etappen, og de vil sannsynligvis bli ballastet forskjellig med tanke på forventet lettere vind på denne denne etappen. 

- Jeg anslår vanskelighetsgraden til åtte eller ni, sier Salter. - Det er mye vi ikke vet om denne etappen.

Lytt til Knut Frostads briefing om pirtafaren på de tre neste etappene:

http://volvoocean.vo.llnwd.net/o29/u/audio/0809/CapeTown/en/081112_knutpiracy.mp3