– Hele første etappe på en time
– Hele første etappe på en time
– Hele første etappe på en time
– Hele første etappe på en time

– Hele første etappe på en time

Gutstav Morin på Ericsson 3 forteller om starten på andre etappe av Volvo Ocean Race.

Publisert Sist oppdatert

– Feltet var god separert, men etter 25 minutter havnet alle i et vindløst hull rett på utsiden av havna i vindskyggen av The Table Mountains. Det føltes som en mini stillebelte hvor alt kunne skje.

Ødelagt seil og radar

Og det gjorde det. Ikke alt gikk som det skulle etter start. Forseilet hang seg opp i radaren og fikk en liten rift. Seilet var ikke noe problem. Det var verre et radardomen hang i en ledning.

    Under det tredje slaget hang fokka seg opp i radaren igjen. Radaren havnet i cockpiten, og seilet spjæret.

Ordner seg

Radaren er viktig for å seile gjennom stillebeltet på vei mot India. Med radar kan man se regnbygene, og man kan klare å navigere seg forbi dem uten problemer.

    Fokka er alt fikset. Det har ikke blitt like bra som nytt, men ikke langt fra. Ericssons handy man Jens Dolmer regner med å fikse radaren også.

Ericsson 4 i tet

På resultatlisten ligger Delta Lloyd som første båt, men det er fordi den ligger lengst til øst, nærmest målet.  Feltet er på vei syd st over mot vinden, og på den kursen er det Ericsson 4 og Puma som leder.

    Disse båtene gjør som på første etappe, ligger tett. Det har ikke vært så mye vind, så forholdene burde passe Telefonica båtene bra, men de har ikke klart å holde farten til de to båtene i tet.

    Telefonica Blue ligger lengst øst av de fire båtene bak lederbåtene. Denne seiler også fortest for øyeblikket, men Green Dragon ligger lengre syd. Ericsson 3 ligger bakerst av dette feltet. Sist ligger Team Russia. De ligger også lengs vest hvor det nå er mindre vind, enn det Delta Lloyd har. Delta Lloyd ligger lengst nord.