Søk i arkivet

For EDITORIAL USE only, please credit: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race

Wouter Verbraak (Ned) navigator, at the navigation station onboard Kosatka, as Team Russia train for the in-port race in Alicante, Spain.

The 2008-09 Volvo Ocean Race will be the 10th running of this ocean marathon. Starting from Alicante in Spain on 4 October 2008, it will for the first time, take in ports in Asia. Spanning some 39,000 nautical miles, stopping at around 11 ports and taking nine months to complete, the Volvo Ocean Race is the world's premier yacht race for professional racing crews.

For all media enquiries please contact Lizzie Ward on +44 (0)1489 554 832 or email <A HREF=lizzie.ward@volvooceanrace.org. For all photographic enquiries, please contact Tim Stonton on +44 (0)1489 554 867 or email tim.stonton@volvooceanrace.org. For further images, please go to http://images.volvooceanrace.org" title="Vil seile rundt stillebeltet" />
For EDITORIAL USE only, please credit: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race Wouter Verbraak (Ned) navigator, at the navigation station onboard Kosatka, as Team Russia train for the in-port race in Alicante, Spain. The 2008-09 Volvo Ocean Race ... Foto:

Vil seile rundt stillebeltet

Volvo Ocean Race seilerne nærmer seg Doldrums med rekordfart. Skal man forsøke å seile gjennom stillebeltet, eller lønner det seg å seile rundt?

Russernes navigatør Wouter Verbraak har klødd seg i hodet over hvordan han skal tilnærme seg stillebeltet som er den neste store hindringen for seilerne og som kan by på nye muligheter for båtene bakerst i feltet. Nå er han ikke i tvil. Han vil seile rundt.

Gjennom eller rundt?
- Alt henger nå på været, sier Vergrakk i en e-port. - Doldrums tegner til å bli en hjernetest for oss navigatører, ettersom den direkte ruten til Kochin er blokkert av et gigantisk stillebelte på størrelse med Spania. Spørsmålet er om vi skal gå rett inn i det med full fart, eller om vi skal seile rundt.  Konkurrentene seiler nå med full fart mot stillebeltet, som om det skulle være mulig å hamre seg gjennom. Ombord hos oss har vi besluttet å takle det på en anne måte. Vi kommer til å skille oss fra feltet og gå agressivt mot øst.

Kostbare 24 timer
- Det kommer tiI å koste oss dyrt de neste 24 timer med to knops mindre fart og lengre distanse å seile enn våre konlurrenter. Er vi helt på jordet? Ikke på noen måte. det er gevinster å hente i øst. Foruten at kryssningen av stillebeltet blir lettere, er det i øst også sterkere vind hele veien mot mål. 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen