Kirkebø og Pollen i F18
Kirkebø og Pollen i F18
Kirkebø og Pollen i F18

Kirkebø og Pollen i F18

Pål Kirkebø og Ole-Petter Pollen er to gamle konkurrenter fra E-jolla som nå gjør come-back med båten som ble nr. 2 i årets Archipelago Raid

Publisert Sist oppdatert

Båten som de to har kjøpt er en Nacra Infusion og optimert av Martin Strandberg og Johan Örtendahl. Martin Strandberg har seilt Tornado under OL i Sydney og i Athen.

 

- Vi ser det som en fordel å starte med det beste utstyret med en gang. Båten vil også være en målestokk for de som har, eller vil kjøpe, F18 båter fremover her i Norge, sier Kirkebø og Pollen

 

Kirkebø og Pollen var tidligere konkurrenter i E-jolle. Sammen seilte de Yngling VM i 1994, som resulterte i 4. plass.

Pål Kirkebø var tidligere 470 makker med Herman Horn Johannessen, samtidig som han også har seilt Melges 24, Laser og One Design 14. Ole-Petter Pollen seilte to OL i Flying Dutchman, men hang opp våtdrakten i 1992.

 

- Vi er 2 eldre menn med familier og egne firmaer som krever vårt hovedfokus. Vi besluttet allikevel ganske hurtig at dette ville vi være med på. Klassen vokser hurtig over hele verden og dette vil bare fortsette. Vi er for gamle til å ri på grunn av gamle kneskader, men trapez er noe helt annet. F18 er en mer stabil båt enn 49'er, men hurtigere. Dette passer oss noen år fremover nå. Vi vil være en del av miljøet i Oslofjorden og forsøke å henge med ungdommen. Samtidig som vi grugleder oss til den første katapulten, sier Kirkebø og Pollen i en kommentar.

 

Formula 18 –

F18 – er en seilingsklasse for små åpne 2 manns katamaraner. Båten seiles av 2 personer der begge har mulighet for å stå i trapez. Båten har storseil, fokk og genaker. Hastigheter godt over 20 knop er mulig, den kan derfor sammenlignes med den tidligere OL-klasse båten Tornado.

Klassen har de seneste 3 år utviklet seg voldsomt. I vårt naboland Sverige og i flere andre land, er det den klassen som vokser hurtigst, og den er derfor en av verdens største aktive jolleklasser for øyeblikket.

I Sverige har Arhipelago Raid vært en god drahjelp for å etablere klassen, med mye media og et stort antall kjente internasjonale deltagere.

 

Vekt:                    180 kg

Lengde:              5,52 m

Bredde:              2,6 m

Storsegel:          17 kvm

Fock :                  4,15 kvm

Gennaker           21 kvm

Masthøyde:         9,1 m

Informasjonsmøte for interesserte

Allerede lørdag 29. november kl 1600 holdes et informasjonsmøte om F18 på Northsails lokaler i Leangbukta

Her kommer det godt med intresserete seilere som vurdrer F18.

Det er Team Flying Norwegians med Hans Ulrik Grünert som har regien av dette møtet.

Program:

Kristian Ask og Rune Aasberg deltok i raidet i år og har helt sikkert erfaringer å dele med oss som er nyttige, ved siden av det kan  Team Flying Norwegians dele litt erfaringer og synspunkter fra våre to turer til Stockholm i høst hvor klassen er blitt veldig stor på kort tid, over 40 båter i Stockholms området.

Preliminært ønsker å diskutere følgende:

-      Base for båtene på Østlandet  ?

-      Få til organisert trenings dag ?

-      Båttyper F18 – hva finnes/ tilgang og hva må man legge i en båt (kostnader) for å kunne være med å seile ?

-      Archipelagoraid 2009:

hva går det ut på ?

hva kreves det av trening/ utstyr osv for å delta ?

hvem har planer om å delta?

felles oppkjøring / trening frem mot raidet ?

-      Interesse / muligheter for å organisere eget ”ligth” Raid på Øst/vestlandet

-      Færder 2009  - vårt eget F18 race fra Bygdøy til Horten.

-      Kanskje Christian fra Katamarn Specialisten kommer å forteller litt om Nacra og presenterer gunstige ”dealer” for norske seilere.

-      Potensial for å danne en klasseklubb ?

 

http://www.f18-international.org/

http://www.formula18.se/

http://www.archipelagoraid.com/index.php

http://www.katamaranspecialisten.se/