Like rask uten bom
Green Dragon var ikke fornøyd med syvende plassen, selv om de seilet nesten hele etappen uten bom. Se film.
Green Dragon holdt følge med teten hele veien. Helt til siste slutt hadde de muligheten til å bli nummer fire, noe som ville blitt en sensasjon, men strategiske feilgrep de siste timene gjorde at de kom nest sist i mål.
Søkte til land for å bytte bom
Det er kun tilfeldigheter at Green Dragon nå er i mål. Båten ønsket å seile til land for å få ny bom. Først ønsket de å seile til Mauritius, så til Diego Garcia, men problemer med å få tillatelse til å gå i havn gjorde at de bestemte seg å fullføre uten bom.
Fornøyd med båten
Skipper Ian Walker mener at Green Dragon er en meget solid båt. Båten er bygget litt tyngre enn konkurrentens, noe som har gjort at de har litt færre kilo bly i bulben, og sikter til Puma som fikk strukturelle problemer på etappen og Telefonica Blue som fikk ødelagt stikk-kjølen.
– Telefonica gutta bærer stikk-kjølen under armen, på vår båt må vi være tre mann for å løfte den, forteller Walker på Volvo Ocean Race nettside.
Vet ikke hvorfor bommen brakk
Hva som skjedde er uklart, men det er ikke tvil om at bommen ble utsatt for mye krefter. Gutta på Green Dragon klarte ikke å få revet seilet i det de kom i det tøffe været etter start. Vi vet ikke om det er en konstruksjonsfeil eller en produksjonsfeil, eller om bommen rett og slett har blitt slitt ut i løpet av tre måneder.
Ute å trener uten bom
Etter mindre enn 12 timers pause på land dro Green Dragon ut for å teste nye seil, uten bom. Kanskje de ikke trenger den.
Green Dragon ligger på 4. Plass sammenlagt etter Puma, men foran Ericsson 3
Se film