For EDITORIAL USE only, please credit: Rick Tomlinson/Volvo Ocean RaceWouter Verbraak (Ned) navigator, at the navigation station onboard Kosatka, as Team Russia train for the in-port race in Alicante, Spain.The 2008-09 Volvo Ocean Race will be the ...
Malaccastredet blir Drøbaksundet ganger ti, sier Verbraak

Malaccastredet blir Drøbaksundet ganger ti, sier Verbraak

Den neste etappen i Volvo Ocean Race kan bli minst like uforutsigbar som den forrige, sier Wouter Verbraak som frykter seilasen gjennom Malaccastredet blir ren tombola

Publisert Sist oppdatert

- Malaccastredet blir med heftig skipstrafikk, strøm og skiftende vind Drøbaksundet x 10. Legg så til piratfaren og et tusentall fiskebåter, sier navigatøren på Team Russia, Wouter Verbraak som for tiden her på besøk hjemme hos kone og barn ved Majorstua for å forberede den tredje etappen av Volvo Ocean Race. Han får støtte av Team Ericsson navigatøren Jules Salter som anser denne pasasjen som temmelig komplisert og uforutsigbar. - Supertankere, containerskip og andre større fartøyer passerer gjennom Malaccastredet med fem minutters mellomrom. I tillegg er det sjanser for å bli stoppet uten forvarsel av den indonesiske marine, sier Salter som er navigatør på Ericsson 4.- Det blir også vanskelig å holde oss til den tildelte filen gjennom sundet. Vær og vind avgjør alltid kursvalget vårt, sier han. På grunn av trafikken blir det heller ikke tillat å foreta Stealth Play på denne etappen.

Mobiltelefoner til sjørøverne

- Vi må også forholde oss til pirater som ofte opptrer som fiskebåter, sier Verbraak. - Vi har derfor kjøpt mange mobiltelefoner med kontantkort som vi kan levere fra oss om vi blir truet, sier han. - Vann er også en etterspurt vare blant fiskerne som gjerne er ute lenge av gangen og som har små muligheter for å skaffe seg vann underveis. Derfor vil vi også ha med vannflasker vi kan gi fra oss.

Topp vanskelighetsgrad

Venbraak frykter at vinden i Malaccastredet blir svært skiftende og ned mot 5 knop i motstrøm. Landet på begge sider har høye fjell og det blir vanskelig å forutse hvor vinden kan slå ned i det brede sundet. Chris Bedford som er landbasert meteorolog for Ericsson teamet anslår vanskelighetsgraden for navigatøren til 10 av 10 mulige.

Den 1,950 nm lange etappen som starter kl 1400 GMT lørdag er ventet å ta fra ni til 11 døgn. De første halvannet døgn skal feltet langs sydvestsiden av India før båtene setter kursen ut i den Bengalske bukt syd for Sri Lanka og til poengpasseringslinjen ca 1275 nm fra start. Denne er ca 100 nm bred og nordenden er 10% nærmere starten enn den sørlige enden av linjen. Dermed blir det igjen et vanskelig valg for seilerne. Skal man gå for poengene i nord eller ta den kortere distansen til mål gjennom den sørlige delen.

Med lette og termiske vinder fra start vil flåten nok holde seg tett ved Indiakysten, mens det på vei til Sri Lanka og senere over Bengalbukta vil det blåse nordøstlig vind mellom 5 og 25 knop og gi seilas med vinden forenom tvers. Båtene vil også bevege seg i utkanten av stillebeltet og må vokte seg for ikke å komme for langt syd på veien over.

Lynnedslag

Om ikke det var nok utfordringer på etappen er det tordenbyger i Malaccastredet i 175 av årets dager. Derfor er det store sjanser for at lyn kan slå ned i en eller flere av båtene.