CB 66 er langt fra død
CB 66 er langt fra død
CB 66 er langt fra død

CB 66 er langt fra død

Eivind Westby seilte Frostbite i Marstrand i helgen og vil dra i gang et CB 66 miljø i Norge også.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Eivind Westby ønsker å dra igang et CB66 miljø i Norge

Eivind Westby deltok sammen med Hilde Fagerli og Hege Toft Karlsen som den eneste norske CB66 Racer i et felt på 15 båter i Sverige i helgen.

Du kan se film fra regattaen her.

– Det er et bra CB66 miljø i Sverige og jeg ønsker å arbeide for å etablere et aktivt CB66 miljø i Norge.  En av målsettingene for 2009 er å etablere CB66 som en klasse i Norge, få med CB66 på Aker Brygge Cup og Hankø Race week, invitere svenskene til dette og forhåpentligvis klare å mobilisere de eksisterende eiere av CB66 i Norge samt etablere nye norske båter, forteller Westby til Seilas. Han har alt vært i kontakt med en rekke norske CB 66 eiere.

Godt miljø

– Jeg har tidligere seilt Express, og da har vi kun deltatt i regattaer i seilavstand. CBen har jeg på henger, og jeg kan seile hvor det er stort miljø. Rekkevidden er stor. Jeg ble svært godt mottatt av CB66 miljøet i Marstrand. I Sverige er det ca 100 båter med et miljø rundt Stockholm og ett rundt Gøteborg.

Morsom båt

– CB 66 er en blanding av jolle og kjølbåt. Kvalitetsproblemene er fortid. Alle båtene har fått en bedre rigg. Jeg kjøpte båten for under 200 000 med henger og seil. Ny båt koster 245.000 og er da regttaklar, men det ligger brukte ute til 155-160.000 brukt. Leder for CB 66 klasseklubben i Sverige heter Tomas Skålén, mens bak Kyan Sailing som eier CB 66 Racer konseptet står Markus Danielsson.

Film av CB 66 Race seiling under Volvo City Sailing