Storm og strømsjø venter Volvoseilerne på 4. etappe
Storm og strømsjø venter Volvoseilerne på 4. etappe

Storm og strømsjø venter Volvoseilerne på 4. etappe

- Etappen fra Singapore til Kina er åpenbart laget av folk som ikke har greie på vær eller seiling, men som tenkte det var fint å ha oss i Kina av kommersielle hensyn, sier Aksel Magdahl til Seilas idag

Publisert Sist oppdatert

Søndag starter 4. etappe i Volvo Ocean Race. Det kan bli ganske ille spår Aksel Magdahl som har sett på værutsiktene for etappen.

 

Behagelig fra start

- Det blir en fin og varm start ut fra Singapore, men etter et par dager må vi velge side rundt et gigantisk område i Sør Kina havet det ikke finnes kart for. Det eneste som er merket av i kartene er vrak som har gått på de mange umerkede grunnene. Det blir interessant å se om noen prøver å komme seg gjennom det området. På kartet ser det bra ut, men det er visstnok mange rev som ikke er merket. Området er circa 250 ganger 250 nautiske mil langt. Det blir mer ”oppdagelsesreise” enn regatta, sier Aksel.

Rev med fort på

- De fleste revene synes ikke over vannet, men kineserne har bygget små fort på dem for å holde båttrafikken unna. Problemet er hvordan vi skal unngå dem når det ikke finnes kart. Vi kan seile rundt, men det betyr større distanse. Området er i tillegg svært omstridt og seilerne risikerer interesse fra diverse lands mariner. Spesielt mellom Vietnam og Kina skal det har vært konflikter tidligere.

Ikke skapt for bankekryss

Omkring dette farlige havområdet som bare er merket med ”Dangerous Grounds” i kartet, kommer vinden til å øke kraftig,  til liten storm i gjennomsnitt. Båtene får bankekryss hele veien, noe VO70 båtene ikke akkurat er skapt for. På vestsiden av Dangerous Grounds er det ventet fem meter høye bølger i gjennomsnitt de neste ti dagene. - Jeg er ganske sikker på at noen kommer til å få problemer. Men vi håper forholdene blir snillere enn fryktet, sier Magdahl.

Medstrøm og motvind

- Det er når vi kommer nord for Filippinene det begynner å bli virkelig tøft. En kraftig havstrøm setter oss her nordover med flere knops fart, men den lager samtidig farlige brottsjøer på hver bølge, som på sikt kan slå båtene istykker. Det et det også er grunt der vil i seg selv skape krapp sjø.

 

Hvilken side av Taiwan?

- Senere må vi velge side av Taiwan. På begge sider er det røft vær med strøm, bølger og vind. Det er bare noen få som har forsøkt å seile denne veien på denne tiden av året tidligere. Det er kortere vei på innsiden av Taiwan, men gunstigere strøm på utsiden. På innsiden er det også mye aktivitet med fiskebåter og ubåter som kan gjøre dette veivalget risikabelt. En mulighet for å gjemme oss for været er å seile helt opp til kysten og krysse i strandkanten nordover. Problemet da er fiskebåtene, og at det er ukjent farvann – ingen har seilt der før.

 

Må holde båten skadefri

Etter Taiwanstredet går temperaturen raskt ned til frysepunktet, for øyeblikket er det syv kuldegrader i Qingdao der båtene går i mål. Det blir med andre ord en helt spesiell etappe hvor man nok er glad om man har kommet helskinnet frem. Det er viktige for det står om poeng som skal deles ut i havneregattaen. Til den er det kort tid, og deretter kommer den lange etappen fra Kina til Brasil om Antarktis som teller dobbelt.