Verre enn først antatt
Verre enn først antatt

Verre enn først antatt

Skaden på E3 er mye verre enn først antatt og det var bare med nød og neppe seilerne kom trygt inn til Taiwan igår ettermiddag

Publisert Sist oppdatert

Aksel Magdahl beretter for Seilas i telefon fra Keelung på Taiwan at det var mye mer kritisk for seilerne på Ericsson 3 enn først antatt. En besiktigelse av båten utenfra viste en betydelig delaminering av skroget ved babord baug og båten var nær ved å synke på vei til havn.

Tok til tårene

Etter en enorm skuffelse over å måtte gi opp en klar 2. plass på etappen måtte Magdahl ta til tårene, men han var han i går kveld bare lettet over at mannskapet var kommet trygt i havn. Han var imponert over det reparasjonsarbeide som mannskapet hadde klart å gjennomføre og som temmelig sikkert breddet båten fra å synke i det opprørte havet nord for Taiwan. Vinkelsliper ble tatt i bruk for å kutte opp køyer og motorkasse fslik at man kunne bygge en ramme til å stive opp det delaminerte skroget. En effektiv pumpe og mannskap med pøser og svamper greide å holde skuta flytende, men man var likevel avhenging av hjelp for å få bugsert båten til havn.

Hardt arbeid venter

Nå venter hardt arbeide for landmannskapene som allerede er på plass i Taiwan. Båtens krybbe ventes å være på plass i løpet av formiddagstimene idag slik at E3 kan løftes på land og arbeidet begynne. Aksel Magdahl var igår ikke sikker på om båten ville bli klar for neste etappe som starter i Qingdao 14. februar.

Kneskade

Aksel Magdahl sliter også med en kneskade han pådro seg på etappen- Det ene kneet har hovnet krafitg opp etter en vridning og slag. Han frykter at ledd- eller korsbånd kan være røket og at muskelfester også er ødelagt. Magdahl ble i går kveld undersøkt av lege og vil i løpet av dagen idag få beskjed om hva han må foreta seg.

knock out for Anders Dahlsjø

Også Delta Lloyd med problemer

Delta Lloyd kom sent igår kveld også til Keelung med delamineringsskader og et spjæret storseil. Det er ventet at begge båtene vil bli reparert her før de eventuelt kan fraktes til Qingdao.

Telefonica Blue holder teten.

Ved siste posisjonangivelse idag morges ledet fortsatt Telefonica Blue for E4 og Puma. Båten hadde da 303 nm igjen å seile, ventelig i lettere unnavindsseilas og tiltagende kulde til Qingdao der båten ventes inn i løpet av torsdag. E4 lå da 31 nm bak med Puma to nm bak der igjen. Green Dragon som er den siste båten igjen i racet, ligger 315 nm bal teten.

Kommer tilbake til Asia

Sjefen for Volvo Ocean Race, Knut Frostad forstår godt dem som hevder at det hadde vært enklere å seile den tradisjonelle ruten jorden rundt. - Det var en modig beslutning av Volvo å ta regattaen til Asia, og vi har lært noe nytt hver eneste dag siden båtene forlot Cape Town, sier Frostad som imidlertid er temmelig sikker på at regattaen også neste gang vil gå innom Asia. - Vi har hatt større mediadekning og flere besøkende enn noen gang. Bare i Kochin i India hadde vi på en dag 107.000 besøkende i Race Village, sier han. - Det er ikke bare viktig for Volvo Ocean Race, men for seilsporten generelt, at vi tar regattaen til nye steder og til et nytt publikum. Det kan gi oss muligheter vi tidligere ikke har hatt, sier han.