Dobbelt «Ericsson» i tet
Dobbelt «Ericsson» i tet
Dobbelt «Ericsson» i tet

Dobbelt «Ericsson» i tet

Volvo Ocean Race båtene har seilt seg inn i et nytt værsystem. Telefonica Blue er den store taperen så langt.

Publisert Sist oppdatert

Båtene har i lang tid seil slør på styrbord halser. I går jibbet de vestover mot Boston, og Telefonica Bleu som har ledet helt siden start jibbet førts. Samtidig gikk de i «Stealth mode» som de kan gjøre i 12 timer. I «Stealth mode» gjemmer de seg slik at konkurrentene ikke kan se dem. Når de så kom til syne igjen viste det seg at de hadde gjort langt fra noen strategisk geni strek. Båten falt helt ned på fjerdeplass.

Vinden i trynet

Det kan hende at «Telefonica Blue» kan ta igjen ledelsen. Når vinden dreier, noe den vil i løpet av få timer , og flåten får den rett i trynet, kan det være en fordel å ligge på babord side av feltet. Båtene vil få vinden rett i trynet, men når de nærmer seg Boston dreier vinden mot syd. De vil da også komme i Golfstrømmen. Da vil det lønne seg å seile mot mål på babordhalser.

Ericsson 4 suveren

«Ericsson 4» har en ledels e på 39 nm på båt nummer to, «Ericsson 3». Båten ligger komfortabelt midt i feltet, og seiler fortest. Både Puma og Telefonica Blue er mellom to værsystemer og har lite vind. For øyeblikket er det «Puma» som taper mest, og holder kun halve farten av «Ericsson 3».

Hektisk for de norske

Ericsson 3 har gode muligheter for å øke sin ledelse på kort sikt. De har nå 19 og 20 nm på «Telefonica Blue» og «Puma», og det er 645 nm til mål, så ingen ting er avgjort. Båten har problemer med hyrdaulikken som gjør det vanskelig å trimme seilene. I går gikk også spinnakeren over bord, hvor de tapte verdifull tid på å få den om bord igjen.

Spennende helt mot mål

Med kryss vil det bli taktisk spennende seiling på høyt nivå, helt til båtene er vel i havn på søndag en gang.