Nå skal det avgjøres
Nå skal det avgjøres

Nå skal det avgjøres

Posisjonene etter dagens jibb avgjør rekkefølgen i mål, sier Aksel Magdahl i dagens brev til Seilas-leserne

Publisert Sist oppdatert

Når det er så interessant strategisk som nå, er det ikke sjelden jeg har begynt å skrive en oppdatering som ikke har rukket å bli ferdig til å sendes før innholdet nesten er utdatert. Så også denne gangen. Kombinasjonen av mye å gjøre og alt for lite søvn til å ha overskudd til å gjøre "andre ting" enn det absolutt mest nødvendige slår inn. Jeg har akkurat fått min andre skikkelige hvil i køya siden vi traff hvalen for noen dager siden. Tre timer ble det denne gangen, og jeg kjenner meg som et nytt menneske og innser at tankeprosessene nok ikke gikk fort for tre timer siden. Det har hele tiden vært noe å passe på. Golfstrømmen, eksklusjonssonen og store vindskift som det er viktig å utnytte.

Nå får vi prøve litt skikkelig motgang igjen. Mens vi ledet feltet mot scoring gaten seilte vi på en stor hval og skadet kjøl og daggerboard (stikksverd). Kjølen får vi ikke gjort noe med, og det tok mer enn et døgn før vi fikk byttet til reservedaggerboardet. Da var vi allerede sist i feltet, og det har hele tiden lønt seg å ligge i forkant, så plutselig ble det 48 mil frem til Telefonica Black og Ericsson 4.

Fortsatt er ikke båtfarten 100 prosent, men vi seiler så fort det går uansett. Så får vi se om det åpner seg noen muligheter underveis. Stemningen er etter forholdene bra. Nå når vi seiler i 20-35 knop rister og vibrerer hele båten enormt på grunn av vannmotstanden og turbulensen rundt skaden på kjølen. Men det går bare ut over farten, ikke sikkerheten, så vi gir gass.

I går fikk vi inn en hastemelding på Sat C systemet fra International Ice Patrol. Et skip hadde møtt is veldig nær der var, circa 15 mil litt foran i le av oss. I går var vi for det meste vært i en kald strøm, med sjøtemperatur mellom fem og ni grader. Men på ettermiddagen kom vi plutselig inn i en god virvel av Golfstrømmen og fikk tre knop med oss, samtidig som det nesten ble shortsvær på dekk. Sjøtemperaturen steg til 20 grader, så det var av med mange lag klær, bort med tåken og de variable vindene.

Satelittbildene som vi får direkte fra værsatelittene som passerer over oss har vært viktige for å få realtids informasjon om hvor strømvirvlene til enhver tid befinner seg. I går kunne vi akkurat seile rundt den kalde strømmen, og dermed sannsynligvis unngå dette isfjellet og det som måtte befinne seg i nærheten av det.

Akkurat nå fikk jeg inn 1900 UTC posisjonsrapporten, som viser at vi har tjent bra på båtene foran i le men taper på fart mot Ericsson 4 og Green Dragons selv om vi presser båten maksimalt. Herfra vil det nok jevne seg ut strategisk siden alle nå er i lignende vindforhold, så båtfarten får stor betydning. Posisjonene etter at alle har jibbet i morgen vil nok være ganske lik plasseringene i mål, selv om det er en liten mulighet for lettere vind på slutten.

Aksel Magdahl Ericsson 3

Midt mellom Newfoundland og Irland