Nye endringer skal gjøre Volvo Ocean Race enda mer attraktiv
Nye endringer skal gjøre Volvo Ocean Race enda mer attraktiv

Nye endringer skal gjøre Volvo Ocean Race enda mer attraktiv

Stacking av seilene på dekk og forstagsprfiler er to ting som er på vei ut av Volvo Ocean Race, - til mannskapenes glede.

Publisert Sist oppdatert

Knut Frostad holdt idag sin tredje presentasjon av nyeheter for neste Volvo Ocean Race. I sine bestrebelser på å kutte kostnader, gi sponsorene mer igjen for pengene og å sikre verdens beste seilere til Volvo Ocean Race ble det idag annonsert ytterligere endringer.

Knut Frostad og kollegene som jobber med å utvikle regattaen med disse tre parameterne i sikte, kunne glede seg over at mer enn 60.000 mennesker hadde tatt veien til Galway for å følge inport regattaen igår, og at flere franske seilere, som Franck Cammas, Roland Jourdain, Jean-Luc Nelias og Luc Gelluseau var blant de mange som hadde tatt veien til Irland for å snuse på regattaen.

Frostad er klar over at for å øke antall deltakere må endringer til og det gjelder å foreta disse endringene nå, slik at seilere og prosjektsledere får mest mulig tid til å forberede seg til den neste regattaen.

Man har allerede annonsert reduksjon i antall seilere på hvert lag fra 11 til 10, og 40 prosent reduksjon i seilkostandene. Neste skritt er å gjøre det lettere for jentelag som nå får stille med et mannskap på 12 inkludert mediepersonen, hvorav to nå får være menn. Maksimumsvekten på kjøl inkludert bulb blir i fremtiden 7400 kg for en VO70. Samtidig blir det en minimumsvekt for senkelkjølen, som skal være kompakt. Båtvekten skal økes til mellom 14 og 14.5 tonn, opp fra dagens 13.86 til 14 tonn. Denne endringen vil gi nye og gamle båten samme rettende moment og vil bidra til å utligne differansen mellom båtene.

Forseilene skal i fremtiden enten festes med kroker til forstaget, eller stå på egen rull, og forstagsprofiler blir forbudt. En stor endring som seilerne  nok vil sette pris på er at stacking av seil og utstyr i fremtiden bare kan foretas inne i båten. Batterivekt skal reduseres til 100 kilo og båtene skal kunne generere egen kraft ved solseller eller annet som kan gi en output på 80 Watt.

Arrangørene ønsker å eliminere fordelene ved tobåtstesting, slik at dette ikke blir tillatt før racebåten er på vannet, eller før etter en definert dato, gjerne helt opp til regattastart. Mer om dette senere.