Spennende Tjörn Runt
Spennende Tjörn Runt
Spennende Tjörn Runt
Spennende Tjörn Runt
Spennende Tjörn Runt

Spennende Tjörn Runt

Over 500 båter stiller til start på Sveriges Færderseilas. Noen av disse er svært spennende båter.

Publisert Sist oppdatert

Starten går lørdag 15. August kl 08:50 utenfor Stenunsön. 13 norske båter stiller til start i følge startlistene. «Camilla», Cookson 50 skal seile bra for å komme først i mål. Hyundai på 100 fot stiller også til start, en båt som er dobbelt så lang og har et LYStall på 2,10 mot Camillas 1,76.

Vind fra syd

Tjörn Runt går for det meste innaskjærs med varierende vind. Til havs er det spådd vinder fra Syd. Yrs prognose er vind fra 5 til 8 m/s fra sydvest med regn. DMIs prognose for Väderöarna er 12 m/s på lørdag.

Nye båter

I tredje start med mange R40 båter starter Hans Petterson i HP 1030, noe som bli regatta debuten for denne spennende båten. Båten har fått LYStall på 1,31 og vil seile mot to X-35, som har 1,33 i LYS. Hans Pettersn mente at HP 1030 ville bli raskere enn X-35 når han lanserte planene for båten. Om den er det får vi se til helgen.

Les mer om HP 1030 her

   

En First 35 er også påmeldt. Den splitter nye lillesøsteren til First 40 som har gjort det så bra i Norge i år. First 35 vil bli vist på Båter i Sjøen i september. Båten har fått et LYStall på 1,30. Båten vil seile mot ter First 36,7 som den nå erstatter. First 36,7 har LYS fra 1,27 til 1,29

Les mer om First 35 her

Raske turseilere

Hallberg Rassy er ikke kjent for regattabåter med stiller til start med to nye modeler. Hallberg Rassy 372 som vi ga gode karakterer for seilegenskapene når vi testet båten i vinter stiller i samme klasse som First 35, men med et lavere LYS-tall. HR 372 har 1,25.

Les mer om prøveseilingen av HR 372 her

    Magnus Rassy stiller selv til start i den splitter nye Hallberg-Rassy 310. Båten har havnet i samme klasse som spenner fra Banner 30 til IOD.  Den nye lille turseileren fra HR ha fått LYS-tall på 1,15 og skal seile like fort som Banner 30 og Albin Nova.

Les mer om  HR 310 her