Aksel Magdahl hjelper Transat 6.50 seiler
Aksel Magdahl hjelper Transat 6.50 seiler
Aksel Magdahl hjelper Transat 6.50 seiler

Aksel Magdahl hjelper Transat 6.50 seiler

Staale Jordan er ikke den eneste nordmannen som er involvert i Atlanterhavs seilasen. Magdahls båt ligger som nummer to, og kan gå i mål i morgen.

Publisert Sist oppdatert

Charlie Dalin var involvert i Ericsson prosjektet og ble kjent med Aksel Magdahl i forbindelse med Volvo Ocean Race. Nå seiler Dalin en liten havseiler på 22 fot over Atlanterhavet. Magdal hjelper til med å seile riktig gjennom værsystemene.

Stopper opp i front

–    Båtene vil seile inn i lett vind før de kommer til Madeira. Det vil stoppe i front mens båtene bak vil komme med full fart, forteller Aksel Magdahl til Seilas. Det gjelder å ha riktig skjæring den siste biten. Båtene som må jibbe seg nedover vil tape, forteller den etterspurte navigatøren fra Ericsson 3.

Enkle hjelpemidler

I Transat 6,50 klassen er det meste forbudt. Av vær informasjon får de stort sett kun vite hvor lav og høy trykkene befinner seg samt kortsiktige prognoser. Magdalhs job er å finne beste rute de første dagene etter start. Han vil også hjelpe til å finne beste rute forbi Kanariøyene og gjennom stillebeltet på andre etappe. Dette er informasjon som må formidles før start.

Fantastisk fart

De raskeste båtene seiler over 270 nm i løpet av et døgn. Det gir en snitt fart på over 11 knop. Det deltar to klasser. Proto og serie. Seriebåtene er tyngre og har mindre seil, men faktisk er det en serie båt som har ledet deler av etappen. Første båt har nå kun 180 nm igjen. Charlie Dalin seiler også seriebåt og ligger som nummer to i sin klasse, 63 nm bak lederen, en distanse som kan være vanskelig å ta igjen, selv om det stopper i front.

Seilt seg opp

Den eneste norske deltageren, Staale Jordan har avansert og ligger nå på en 25. Plass av 36 båter i proto-klassen. Jordan her 268 nm mil igjen og har seilt 221 nm siste døgn.

Film om Francisco Lobato fra Transat 6,50 2007. Mannen som leder serieklassen nå.