Alinghi sjekker været med minifly

Alinghi sjekker været med minifly

Småflyene som er en blanding av glidere og fly kan måle vindstyrken og retning i alle høyder. Dermed slipper man å heise folk opp i masten for å gjøre jobben. Se video

Publisert Sist oppdatert

Flyene brukes som en bevegelig værstasjon som kan fly i alle høyder og i hastgheter mellom 25 og 60 knop. Derfor dekker de et større område. Den forrige America´s Cup banen var på ni kvadrat-miles. Flyene kan dekke 450. De skal være på vingene så sant det er seilbare forhold for Alinghi og betjenes av erfarne flygere. Flyene selv er fra Australia.

Værobservasjoner fra luften er ikke nytt i America´s Cup sammenheng. Allerede i San Diego var seilerne oppe i helikopter for å sjekke vinden, og Knut Frostad fløy over deler av banen før han vant den siste etappen i Volvo Ocean Race med djuice i 2002. Forskjellen er at med flyene kan man måle eksakt vundstyrke og retning. Med helikopter er dette vanskelig på grunn av luftstrømmen nedover.

En annen grunn til å benytte fly er at de nye wingmastene er så store at seilerne nødig blir heist opp med mindre det er absolutt nødvendig. På grunn av den store farten disse båtene vil ha, og hvor langsomt det er å gå over stag med dem, er det også viktig å bestemme allerede før start hvilken side av banen man ønsker å gå til.

Under de siste America´s Cup seilasene hadde man et MDS (Meteorological Data System) som med data fra 23 værbøyer ga deltakerne et godt grunnlag for å ta strategiske beslutninger. Når disse ikke lenger er tilgjengelige, må lagene skaffe sine egne værdata.

America´s Cup regattaen starter i Valencia 8. februar og fortsetter til en har vunnet to seire. De øvrige seilasene er 10. og om nødvendig 12. februar.