Nye muligheter for Oslo
Nye muligheter for Oslo

Nye muligheter for Oslo

Dagen etter at det ble klart at Oslo ikke får avslutning av Volvo Ocean Race i 2012, åpner det seg nye muligheter for Fjordbyen.

Publisert Sist oppdatert

Med bortfallet av ORMA 60 trimaranene har det lenge vært behov for å etablere en ny klasse for mellomstore flerskorgbåter som kan kappseile som klasse i in- og offshore seiling. For ca. ett år siden tok nøkkelpersoner fra det tidligere ORMA 60 miljøet initiativet til å opprette en ny klasse og valgte da, for å holde utgiftene nede, å satse på entypebåter. Et selskap ble stiftet og finansiering av fem nye båter ble ordnet. Den første av disse er allerede under bygging.

Kjente folk bak

Prosjektet som ledes av den tidligere OL vinneren i seilbrett Franck David og Marco Simeoni har lagt opp til et program som består av en årlig Europatour, jorden rundt seilas hvert tredje år og deltagelse i de klassiske seilasene som Route du Rhum, Transat Jacques Vabre, The Transat og mulig nye regattaer. Prosjektet starter med Europatouren i 2012 og man regner da med å ha 5-7 båter på startlinjen.

Sterk miljøprofil

Multi Ocean One Design har lagt seg på en sterk miljøprofil og retter oppmerksomheten mot forurensningene på havet der plastavfall hoper seg opp i skremmende mengder. Prosjektet har påtatt seg å reise en betydelig sum til dette arbeidet, som ved siden av det sportslige er prosjektets hovedsatsningsområde.

Michel Desjoyeaux gir verdifull drahjelp

Multi One Design fikk tidlig drahjelp fra et svært ettertraktet hold, da Michel Desjyeaux og sponsoren Foncia har besluttet å kjøpe en av båtene og delta i hele programmet. At nettopp Desjoyeaux er med på laget er av stor betydning i Frankrike. Ikke bare har han vært en av forgrunnsfigurene i ORMA serien, men Michel Desjoyeaux, eller Le professeur som han kalles, er også den eneste som har vunnet Vendee Globe seilasen to ganger, senest i 2008/09. Han er utvilsomt Frankrikes største seilerhelt og sammenlignes med legenden Eric Tabarly.

I tillegg til Desjoyeaux vil det i april bli annonsert ytterligere to lag til den nye klassen.

Starten til Oslo?

Franck David ønsker å legge starten av den aller første Euopatouren til Oslo. Fjordbyen kan dermed bli den første vertshavn for en regatta med den nye klassen. Båtene vil i så fall komme til Oslo i annen halvdel av mai i 2012. Før starten av Europatouren er det aktuelt både med fjordregatta og fartsfest nær bryggene. Kostnadene ved oppholdet i Oslo er beregnet til en halv million Euro som må dekkes av vertskapet. I forhold til de vel 30 mill som var kravet fra Volvo Ocean Race, synes dette å være relativt realistisk.

Oslopublikumet vil kjenne igjen flerskrogssirkuset fra Nokia Oops Cup som besøkte byen i flere år, og med Knut Frostads Team Academy som deltakere.

Ls mer om Multi One Design

Synes DU Oslo bør være vertsby for Europatouren til den nye flerskrogsklassen?