Shorthandedklassen i fare
Shorthandedklassen i fare

Shorthandedklassen i fare

Påmeldingene til Færderseilasen går tregere enn vanlig. Shorthandedseilerne som trenger ti båter for å få egen klasse, har så langt bare syv påmeldte.

Publisert Sist oppdatert

Disse båtene har til idag, 9. mai meldt seg på til Færderseilasens shorthanded klasse:

NOR 10705  MARITA Hegle, Petter Holmestr. SF Oceanis 4301,20

NOR 11656  YES YES Omdahl, Tore Asker SF Dufour 44 P 1,36

NOR 10378  BRIS Hjeltnes, Knut KNS JS9000 1,33

NOR 6753  PAPILLON Johannessen, Erik Moss SF Contrast 36 1,25

NOR 280 NN Erik Ihle Stavanger X-99 1.20

NOR 13882 333 HALF EVIL Lindgren, Bjørn Wi KNS  1,23

D 418 DEN LILLE HAVFRUE Rolfsvåg, Stig Moss SF Spekkhugger 1,04

Løpet for shorthandedklassen går fra Son, via Bilekrakk, rundt Syd Ostgrunnen og tilbake til Horten, totalt 69 nm.

Også F-18 klassen trenger flere båter for å sikre start. Til nå er disse påmeldt

NOR 103   WILDCAT Hansen-Tangen, Per  Viken   

NOR 7 TEAM BASWARE Rising, Sindre Rei KNS

NOR 5 Blom-Bakke, Harald Viken Flskr    Infusion

SWE 34 RAGGARBÅTEN Åsly, Runar    Bjärreds NOR 11 TEAM SAILRACING Ekheim, Jon Sandefjord SF Nacra Infusion

NOR 3 BLACK BELLADONNA Grünert, Hans Ulrik Viken Flskr Nacra Infusion

NOR 14 Baklid, Christian Soon SF Tiger

NOR 1 TEAM POLLEN/KIRKEB Pollen, Ole-Petter Moss

NOR 2 FORMULA 18 Windingstad, Sigbjørn KNS  

Løpet for denne klassen er ikke kjent, men alt tyder på at det blir likt fjorårets med 3-4 etapper med pitstop underveis.

KNS har åpnet opp for at tidligere deltakere kan melde seg på til 10. mai uten tillegg i startkontingent. For øvrig utløp påmeldingsfristen 3. mai. Fra 3. mai til og med 1. juni er  ekstra startavgift kr 1950,-. Fra 2. Juni til og med 10. juni er  ekstra startavgift kr 2650,-.

NSF lisens og sikkerhatskrav demper interessen

Totalt har nå 918 båter meldt seg til regattaen. Med en måned igjen til start er det gode muligheter for at dette tallet vil endre seg betraktelig, men noen rekorddeltakelse i årets seilas blir det neppe. Færdergeneral Per Bøymo, regner med at det endelige tallet blir på over tusen, men at rekorden på rett under 1100 båter nok blir stående. Årsakene til dette ligger trolig delvis i NSFs krav om startlisens, som, ifølge leserinnlegg på denne siden, har ført til synkene deltakelse i regattaer generelt. I tillegg oppfattes KNS sikkerhetskrav som mer rigorøse, til tross for at disse er uendret fra tidligere. Det er signaler fra regattaledelsen om at disse vil bli fulgt opp tettere enn tidligere som muligens skremmer deltakerne.

Udekket rekkevaier og storm/hardværsfokk

Generelt gjelder regelen om at plaststrømpen som dekker rekkevaieren skal fjernes, men flere båtbrodusenter, blant dem Bavaria leverer embalert rekkevaier som standard. Arrangøren vil ikke gi generell dispensajon fra denne regelen, men Seilas får bekreftet at flere båter som har søkt spesielt har fått lov å beholde strømpen på. det betyr et flere av Lunde Båts charterbåter nå får starte i regattaen.  Krav om hardværsfokk innebærer at en båt skal ha et mindre forseil i tillegg til rullefokka.