Larry Ellisons Cup (del 1)
Larry Ellisons Cup (del 1)

Larry Ellisons Cup (del 1)

Med de endringer som kommer til de 34. seilaser om America’s Cup er det lite igjen av den tradisjonsrike regattaen slik vi kjenner den. Det er blitt Larry Ellisons Cup

Publisert Sist oppdatert

Vi så det klart under Deed of Gift matchen i februar, mellom Alinghi og BMW Oracle, at matchseiling i tradisjonell forstand, det er ikke mulig å få til med flerskrogsbåter der stagvendinger og jibber koster flere titalls båtlengder. Et sikringsslag, enten det er i lo eller le, krever et forsprang tilsvarende distansen man mister ved manøveren og vel så det. Dermed blir America’ Cup slik Larry Ellison og hans menn har presentert det, kun et spørsmål om båtfart og strategi. Taktikk vil forsvinne som et element i seilasene. Her gjelder det å komme seg hurtigst mulig til layline før man slår for å stå opp kryssmerket. Trolig vil båtene gå ut til hver sin kant. Den som plukker opp mest vind vinner. Tre knops mer vind kan bety det tredobbelte i ekstra båtfart.  Matchseiling er over og ut.

Designerne ville ha ett, fikk to skrog

Larry Ellisons våpendrager Russell Coutts forsikret etter Deed of Gift matchen mellom BMW Oracle Racing Team og Alinghi tidligere i år at potensielle utfordrere til de 34. Seilasene om America’s Cup om en rettferdig regatta der alle skulle stille likt med samme tilgang på teknologi. Designteamet oppnevnt av pokalforsvarer og fremtidige utfordrere i fellesskap konkluderte da med overveldende flertall at man ønsket et stor og rask enskrogsbåt. Det ble imidlertid fort klart hva forsvarerne ønsket;  BMW Oracle Racing Team ville videreføre sin teknologiske fordel, opparbeidet gjennom Deed of Gift matchen i 2010.

Hemmelig notat

Dette fremgår i et hemmelig notat fra Sir Keith Mills til sine støttespillere der han forklarer hvorfor det ble umulig for Team Origin å opprettholde ambisjonene om å stille et konkurransedyktig lag på banen til 2013. Forspranget amerikanerne sikret seg gjennom utvikling av vingseil for store flerskrogsbåt tar de med seg videre og gjør at pokalen i overskuelig fremtid neppe kan vinnes av andre, hevder Sir Keith.

Tidligere i sommer hadde Team Origin satt BMW Oracle laget ettertrykkelig på plass i «The 1851 Cup» i Cowes i sommer, der to identiske AC-båter, versjon V konkurrerte på banen der skonnerten «America» i 1851 erobret pokalen som senere skulle bli America’s Cup.

Ikke så uavhengig

Coutts forsikret også om at den 34. regattaen skulle drives av en uavhengig organisasjon med dommere oppnevnt av ISAF. Slik er det ikke blitt. Riktignok er dommerne ISAF oppnevnte, men regattaen skal styres av selskapet America’s Cup Race Management, eid og finansiert av BMW Oracle med en leder oppnevnt av eierne. Selv om Iain Murray åpenbart er dyktig og sier han skal legge baner som skal gjøre seilingen tett og spennende, vil det bli vanskelig for ham å opptre nøytralt i forhold til sin arbeidsgiver og eier.

Del to av denne artikkelen kommer imorgen, fredag.