Extreme 40 har vind i seilene
Extreme 40 har vind i seilene
Extreme 40 har vind i seilene

Extreme 40 har vind i seilene

Estoril, Portugal: Extreme 40 klassen annonserte idag programmet for 2011. Mange nyheter og nytt format.

Publisert Sist oppdatert

På en fullsatt pressekonferanse kvelden før åpningen av World Yacht Racing Forum i Estoril presenterte sjefen for eventselskapet OC Third Pole, Mark Turner programmet for Extreme 40 katamaranene i 2011. Denne serien nå har oppnådd Special Events status, som en av fire regattaer. De andre er America's Cup, Volvo Ocean Race og World Match Racing Tour.

Springbrett for proffene

Med America's Cup 2013 i flerskrogsbåt har Extreme 40 klassen fått ny relevans, og minst to America's Cup lag, svenske Artemis og Emirates Team New Zealand stiller begge lag i 2011. Mark Turner understreket imidlertid at OC Third Pole som nå har tatt over styringen av Extreme 40 klassen har som visjon at klassen og regattaene skal være springbrett for seilere til å etablere seg i det profesjonelle miljøet.

Kostnadene ved å delta er lavere enn i noen annen profesjonell liga i seiling. For mellom tre og en halv og fem millioner kroner er det fullt mulig å drive et lag gjennom en hel sesong, pluss kr. 800.000 for leie av båt. Å arrangere en av regattaene på touren koster rundt fire millioner kroner.

Publikumsvennlig

Extreme 40 klassen seiler gjerne på små baner tett ved publikum og et av hovedkriteriene for en arrangør et nettopp at publikum skal kunne komme tett på seilerne. Hver regatta er først og fremst show med konserter og nattseiling som en del av programmet. På programmet står også Optimistjolleseiling, 49er og Kite, ettersom man ønsker å bruke regattaene til å promotere seiling i en videre sammenheng.

Miljø og kommers

Mark Turner understreket Extreme 40 klassens miljøproifil og klassens forpliktelse til å bidra til å forbedre miljøet. Et tiltak for 2011 blir å forby flasketappet drikkevann og at seilerne nå skal drikke vann fra springen. Klassen kommer også til å støtte et lokalt veldedig tiltak under hver av regattaene. Turner la for øvrig ikke skjul på at arrangementene var 100 prosent kommersielt og tiltrettelagt for at sponsorer og arrangøre skulle måle disse opp mot andre tiltak for å fremme sine kommersielle interesser. Senere under World Yacht Racing Forum skal nettopp Mark Turner lede en paneldebatt om hva byer kan få igjen for å være arrangerør av internasjonale regattaer.

Turner la også vekt på at regattaene skal kunne formidles til et videre publikum, blant annet via youtube og med «aps» på mobiltelefon.

Femte mann som gjest

Et vellykket tiltak i disse regattaene har vært at hver av båtene har med seg en femte person, en gjest fra arrangør eller sponsor som på denne måten får være en del av den actionpregede seilingen. Dommerne dømmer på banen og vil fra og med neste år kjøre rundt i vannscootere for å komme tett og raskt på enhver situasjon.

Program 2011:

Act 1: 22-24 februar , Muscat, Oman

Act 2: 15-17 april, Kina

Act 3: 27-29 mai, Istanbul, Tyrkeia

Act 4: 30 juni - 4. juli, Boston, USA

Act 5: 6-12 august, Cowes, UK

Act 6: 16-18 september 16-18, Trapani, Italia

Act 7: 30 september - 2 oktober, Nice, Frankrike

Act 8: 12-16 oktober, Almeria, Spania

Act 9: 9-11 december, Singapore

Lag og skippere 2011:

Alinghi (SUI) - Tanguy Cariou (FRA)

Artemis Racing (SWE) - Terry Hutchinson (USA)

Emirates Team New Zealand (NZL) - Dean Barker (NZL)

Groupe Edmond de Rothschild (FRA) - N/A

Luna Rossa (ITA) - Max Sirena (ITA)

Oman Air Masirah (OMA) - Sidney Gavignet (FRA)

Red Bull Extreme Sailing (AUT) - Roman Hagara (AUT)

Team GAC Pindar (GBR) - Ian Williams (GBR)

Team Nice (ITA) - Alberto Barovier (ITA)

The Wave, Muscat (OMA) - Torvar Mirsky (AUS)

Seilas er på plass i Estoril for World Yacht Racing Forum tirsdag og onsdag og du kan finne nyheter herfra på denne siden.