Hugo Boss med generatortrøbbel
Hugo Boss med generatortrøbbel

Hugo Boss med generatortrøbbel

Helt siden New Zealand har Wouter Verbraak og Andy Meiklejohn hatt problemer med generatoren på Hugo Boss. Det har gått hardt på dieselforbruket når hovedmotoren måtte brukes til å lade batteriene.

Publisert Sist oppdatert

Seilas snakket nylig med Wouter Verbraak på krystallklar telefonlinje fra Sydishavet. «Hugo Boss» regner med å passere Kapp Horn fredag 11. mars. Wouter og partner Andy Meiklejohn som for øvrig er rigger, håper å kunne klatre opp i masten når båten er i et smulere farvann i Atlanterhavet, for å reparare storseilskinnen som nå gjør det nødvendig å seile med revet storseil, vel halvannen meter fra toppen.

Mens «Hugo Boss» laget foretok en gigantisk opphenting av konkurrentene fra Sør Afrika til New Zealand, har det ikke vært like lett å hente distanse fra båtene foran på strekket til Kapp Horn. Open 60 båtene beveger seg i samme hastighet som lavtrykkene, og forskejllen blir defor stor mellom dem som får surfe på et og dem som mister toget. Det har vært «Hugo Boss» skjebne på den siste leggen. Med vinden hovedsaklig fra NW har Wouter og Andy blitt hektet av ved et par anledninger og dermed har avstanden fremover økt istedenfor å minske.

Det har også vært problematisk for seilerne at generatoren sviktet etter at en pumpe til kjølesystemet røk da båten passerte New Zealand. Etter intenst arbeid er generatoren nå reparert, men det har tæret på dieselreservene når man har måttet bruke hovedmotoren til å lade batteriene ombord. Nå har man bare 100 liter igjen. Det burde holde til generatordriften helt fem til Barcelona, men om man må bruke hovedmotoren til noe, blir det raskt slutt på reservene.

Wouter trives godt i rollen som co-skipper og roser makkeren Andy Meiklejohn for harmonien og balansen i båten. - Det er lettere med to jevnbyrdige seilere, enn med en svært erfaren som skal lære opp en ung, sier Wouter.