Mikkels spalte

SJAKK: Eivind Melleby er med på å gjøre seiling til publikumsunderholdning i Star-klassen.
CRASH&BURN: SailGP arrangerer spektakulær seiling med optimaliserte båter fra forrige America's Cup. Seilingen sendes gratis via en kostbar produksjon.

Crash and burn eller sjakk på sjøen?

Seilsporten dras i to hovedretninger for tiden. Mot fart og foiler eller gjelder tette dueller og taktisk spill på regattabanene også i fremtiden?

Publisert Sist oppdatert

Flerskrogsbåtenes fartspotensial har alltid fascinert seilsportsfolket og det begynner å bli lenge siden de første inntok regattabanene for alvor. Tornado var OL-klasse så tidlig som i 1976, og i USA ble Hobie Cat en suksess allerede på sekstitallet. Franske seilere har lenge dominert på havet med sine flerskrogsbåter, med rekorder og seire i de klassiske regattaene. Det ble også eksperimentert, mer eller mindre vellykket, med foiler, men noe gjennombrudd i større skala ble det ikke før konstruksjonsjolla Moth revolusjonerte jolleseilingen med å kunne fly rundt 2005. I dag har Moth registrert topphastighet på mer enn 35 knop og en enklere entypeversjon, Waszp, er i ferd med å slå gjennom i Norge.

Frankrike og America’s Cup går foran

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER