Søk i arkivet

PRØVE-OL: Båtene ligger klare i havnen i Enoshima før lørdagens start på prøve-OL.
PRØVE-OL: Båtene ligger klare i havnen i Enoshima før lørdagens start på prøve-OL. Foto:

PRØVE-OL I ENOSHIMA, JAPANLandslagsseilerne klare for å prøve OL

– Vi håper å komme godt ut av startblokkene og få til en fin første dag, sier sportssjef Rigo de Nijs. Lørdag 17. august starter prøve-OL i Enoshima i Japan.

De norske seilerne har i lengre tid oppholdt seg i Japan og forberedt seg på prøve-OL, som nettopp er det navnet sier: En prøve på hva som venter om ett år. Det gjelder for seilerne, men også for arrangørene som skal lage en regatta som er slik OL er tenkt til å bli.

Tyfonen er borte

Tyfonen som lenge truet med å gi hårete vind i Sagami-bukten der seilasene skal foregå, har forsvunnet. Nå lover landslagets meteorolog, Eric Holden, det han kaller «en anstendig bris» på åpningsdagen i morgen. Yr.no spesifiserer det til å være 7–8 m/sek fra sydvest. Havet står rett inn fra sørvest, noe som trolig med såpass frisk vind vil gi en del sjø.

Dagen før dagen – Japan ligger syv timer foran Norge i tid – har trenerne nå hatt sine siste møter med seilerne og forberedelsene før prøve-OL ble avsluttet på hotellet med et teammøte med hele landslaget og de norske trenerne.

– Vi kan ikke vinne prøve-OL på denne første dagen, men det er mulig å gjøre det veldig vanskelig for seg selv for resten av serien i løpet av denne dagen, sier Rigo de Nijs, som med uttalelsen antyder at det gjelder for seilerne å ha den rette tenningen og ikke gjøre noe dumt.

OL-debut som sjef

I Japan har Rigo de Nijs sin debut som landslagssjef i et OL, og han forteller at det byr på en del forskjeller fra det å «bare» være en trener.

– Det er spennende å delta på møter jeg aldri har deltatt på før, og jeg føler virkelig et stort ansvar for det norske landslaget. Støtten vi får fra alle menneskene vi har rundt oss, er til stor hjelp.

Spesielt trekker Rigo de Nijs frem Olympiatoppen.

– Vi tok noen valg for en tid tilbake som nå viser seg å være riktige og viktige, og jeg kan ikke takke Olympiatoppen nok for den støtten og tilliten de har vist oss.

Norsk varmeprosjekt 

I samarbeid med Olympiatoppen har de norske seilerne et prosjekt gående som går ut på å måle kroppens kjernetemperatur under konkurranser. Slikt utstyr er ikke omfattet av kappseilingsreglene eller seilingsbestemmelsen for prøve-OL, og det har derfor vært en diskusjon om dette i de siste dagene. Det har vist seg at også store «maktnasjoner», som Rigo de Nijs kaller dem; England, New Zealand og Spania, er opptatt av det samme. OL-seilasene er forventet å foregå i temmelig høye temperaturer – middeltemperaturen i august er 27 grader, men kan nå opp i 35-36 – og man er følgelig opptatt av å finne utstyr som fungerer best mulig og gir seilerne best ytelse under slike forhold.

– Jeg har vært på nokså mange møter med flere utvalg i dag for å få kunne få gjennomføre dette prosjektet og bruke utstyret vårt, og for øyeblikket har vi et 90 prosent muntlig OK, sier den norske landslagssjefen.

BASE: Denne containeren er de norske
seilernes base mens de er i prøve-OL og den
påfølgende verdenscupen i Enoshima.

BASE: Denne containeren er de norske seilernes base mens de er i prøve-OL og den påfølgende verdenscupen i Enoshima.

Mye å lære

Han sier at det norske laget nå er så godt forberedt som det kan være før prøve-OL, men at hele laget fortsatt er inne i en bratt læringskurve.

– Vi lærer hele tiden noe nytt – og har fortsatt mye å lære, men jeg føler at vi er på banen sammen med de store nasjonene.

Lørdag vil vi få en liten indikasjon på hvor mye de norske seilerne har lært og hvor de står i OL-bildet.

JAPAN: Seilingen under OL i Tokyo
skal foregå i byen Fujisawa, som har en øy med navn
Enoshima rett utenfor byen.

JAPAN: Seilingen under OL i Tokyo skal foregå i byen Fujisawa, som har en øy med navn Enoshima rett utenfor byen.

 

Små felt gir nye utfordringer

Prøve-OL skiller seg fra verdenscup-regattaene og andre store, internasjonale regattaer ved at det kun er én seiler fra hver nasjon som får delta, noe som betyr små regattafelt. Det igjen betyr at andre egenskaper kommer til sin rett enn om feltet er stort. Feltet i prøve-OL blir mer spredt enn seilerne er vant med, og de får mer «armslag» ute på banen, noe som peker i retning av at båtfart og veivalg får en viktig betydning. Det vil også være større variasjon  i kvalitet på seilerne, i og med at feltet vil bli fylt av seilere fra nasjoner som vanligvis ikke ligger i det fremre skiktet.

Ialt deltar det 363 seilere fra 43 nasjoner i ti OL-klasser i Enoshima. Norge er representert i seks av dem; 49er FX,  Nacra 17, Laser Standard og Radial, RS:X og Finnjolle. Av disse er det kun i Nacra 17 at Norge ikke allerede er kvalifisert for OL-deltagelse. Nacra 17-seilerne får sjansen til å kapre en norsk nasjonsplass under klassens VM på New Zealand i begynnelsen av desember.

Les også: Norske landslagsseilere tester OL-banen

Seilasene vil foregå utenfor øya Enoshima, som ligger i den store havbukten Sagami i Stillehavet. Øya Enoshima ligger igjen rett utenfor byen Fujisawa, som har cirka en halv million innbyggere og som ligger rett sør for Tokyo – selve OL-byen.

ENOSHIMA: Øya Enoshima ligger
i havbukten Sagami der OL-seilasene skal foregå. Ved
sørlige vinder står havet rett inn uten noen
beskyttende skjærgård.

ENOSHIMA: Øya Enoshima ligger i havbukten Sagami der OL-seilasene skal foregå. Ved sørlige vinder står havet rett inn uten noen beskyttende skjærgård.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen