Kartbord med nedfellbar krakk
Langsgående bysse på babord
To doble akterkabiner
Lenestoler i salongen
Tauverk i kanaler
Rederlugaren
Lys salong
Flush dekk

Skarpseiler på italiensk

Er du på utkikk etter en high-tech seilbåt for langtur? Ta en titt på denne.

Publisert Sist oppdatert

Cannes, Frankrike

Mylius 60 er bygget i karbonskrog og utstyrt med karbonmast. Den grålakkerte båten har en stor cockpit med langsgående sofabenker og to ratt akter. Alt tauverk går i kanaler under dekk. Vinsjene er elektriske. Riggen er i karbon.

– Dette er en rask cruisingbåt, som er lett å håndtere. Du seiler 10-12 knop på kryss, og planer i medvind, forteller Raffaele Burgio til Seilas. Mylius-verftet ligger ved Milano i Nord-Italia, og bygger semi-custom seilbåter i småskala, seks-syv båter i året. 60-foteren kan leveres fra 1,3 millioner euro uten mva, som tilsvarer en pris på ca 13 millioner kroner i Norge.

Foreløpig er de fleste båtene solgt i Italia, men verftet vil satse mer på Nord-Europa i tiden som kommer. – Vi kan levere denne med senkekjøl, om eieren ønsker det. Standard er dyp kjøl med bulb, som gir en stiv og rask båt, forklarer Burgio.

Dekket er flush med teak. Under dekk finner vi to doble akterkabiner, navigasjonsbord på styrbord side og langsgående bysse på babord. Forover er rederlugaren med dobbeltseng og langsgående sofa, stort bad, og helt forut en forpigg for seil og utstyr. Interiøret er i teak-kompositt, som gir en pen, lett og sterk innredning.

Ifølge Burgio er Mylius velegnet for langtur. En Mylius-eier skal seile over Atlanteren til høsten, forteller han. Den moderne skarpseileren er utstyrt med en Volvo Penta D3-maskin på 110 hestekrefter.

Seilas legger ut nyheter fra båtutstillingen i Cannes. Følg med!