Contest satser på fart
Judel&Vrolijk står bak linjene på Contest 67 CS

Contest satser på fart

Judel&Vrolijk står bak linjene på Contest 67 CS en båt som bringer konseptet et hakk videre.

Publisert Sist oppdatert

Fartsegenskapene er tydeligvis blitt viktigere for kunder av kostbare turseilere. Contest er kjent for tunge og solide turseilere med sentercockpit. Contest 42 CS ble lansert for ett år siden og brøt med tradisjonene. Båten hadde cockpiten akter, og hadde mer seil enn tidligere modeller. Båten blekåret til Årets Båt i Europa i klassen for luksuriøse turseilere.

Ny designer

Verftet har nå vraket Georg Nissen til fordel for Judel&Vrolijk som skal utvikle produktlinjen videre.

– Contest 67 CS tilbyr den beste kombinasjonen mellom lay-out og design for en ekte performance cruiser, som også er egnet for langturseiling, forteller Rolf Vrolijk i Judel&Vrolijk. Vi er fornøyd med å starte samarbeidet med Contest som er kjent for maksimal komfort og seilglede. Fartsegenskaper har alltid vært viktig for oss, og Contest 67CS blir ingen unntak, står det videre i pressemeldingen.

Lettere

Skroget er skarpere i baugen, og bredere bak enn tidligere modeller. Båtene er lettere enn andre tilsvarende båter. Båten får en optimalisert sandwich-konstruksjon med deler av innredning av lettvektsskott.

Akter eller i senter

Contest har gjort en vri når det gjelder cockpiten. Båten får en blanding av senter og aktercockpit. Gjestene sitter trygt plasser, frem i båten, mens seilhåndteringen foregår akter, bak rormannen. Cockpitkarmene blir ført videre , nesten helt til hekken. Volumet under dekk her høyt nok for ståhøye, ogeieren kan velge om båten skal ha en stor eier lugar akter, eller ha den forut, men to lugarer akter.

Båten skal være mulig å bli håndtert av et par, men har en lugar for en hjelpende hånd i baugen.

67-foteren har en rekke innredningsløsninger. Alle alternatibvene har en mannskapslugar i baugen.