Diva med nye tanker
Diva med nye tanker
Bernt Lindquist selger også Bavaria i Sverige, ved siden av å utvikle seilbåter.

Diva med nye tanker

Bernt Lindquist er rik på ideer og erfaringer. Nå er planene klar for en ny 40-foter.

Publisert Sist oppdatert

Bernt Lindquist lanserte Diva 39 for 32 år siden. En lett og rask turseiler som vant Gotland Runt så sent som i 2011. Linquists båter har brutt med den typiske stilen. Båtene har vært lettere og raskere. Konstruktøren og båtbyggerne har heller aldri vært redd for å utvikle nye ideer. Plassutnyttelsen i hans konstruksjoner har vært genial.

I de siste årene har Bernt Lindquist brukt tiden på å utvikle mindre seilbåter.

Lang utvikling

Under utviklingsarbeidet ble det utviklet fem ulike skrogmodeller som ble sammenlignet i datamaskiner. Det var skroget som gjorde det best under ulike forhold som til slutt ble valgt.

Åpen innredning

Bernt Lindquist har ikke forsøkt å presse for mye inn under dekk. Båten får tre lugarer, og med ett eller to bad. Innredningen er utviklet med tanke på hvordan mannskapet beveger seg under dekk. Det mest spennende er bysse løsningen. Den har en øy med stor kjøleboks som også vil fungere som støtte når båten seiler.

Eier lugaren er forut, og akterlugarene er ulike. På babord side er det køyesenger, mens det på styrbord er en bred køye med splitt.

Åpen cockpit

Diva 40 Sc får to ratt, og åpen hekk. Alle fall og liner er flyttet akter til rormannen. Her er også båtens fire vinsjer plassert, noe som gjør det enkelt med shorhandseiling.

Kjøl og ror blir utviklet av Kåre Ljung som har lang erfaring fra Volvo Ocean Race og Americ’s Cup.

Fabola Yachts har egen fabrikk i Estland hvor Diav og Campus-båtene produseres.

Noen data

LÖA: 12,25m

Längd vattenlinje: 11,20m

Bredd: 3,80m

Djupgående: Std 2,15m. Tillval 1,95m

Deplacement, light: Ca 7 000 kg

Köl ca: 2 500 kg

Segelyta: Stor och fock ca 91,3 kvm. Spinnaker ca 140 kvm.

Vatten Ca l: 250 l

Bränsle Ca l: 150 l

Motor hk: 40 hk

Antal kojplatser: 4-6 + 2

Designer: Bernt Lindquist

Konstruktion: Composites Consulting Group

Köl och roder: Kåre Ljung