Rask båt, null fart

En splitter ny regattabåt til 45 millioner kroner stod helt stille. Seilas har seil Volvo Ocean race-båten «Alvimedica», se film.

Publisert Sist oppdatert

Knut Frostad og Volvo Ocean Race har utviklet en helt ny en-type regattabåt. Nå er byggenummer fem satt på vannet, og nummer seks klart til å få sponsordekor. Siste båt av syv er ferdig om åtte uker.

Volvo inviterte presse fra hele verden for å vise frem byggingen av Volvo Ocean 65-båtene, fortelle om Volvo Ocean Race, og fristet med prøveseiling fra Southampton. I England er seilsesongen i full gang. På vannet så vi en splitter ny Sun Fast 3600, En J/111 som trente, og en råtøff Ker 40. Men aller tøffest var båten vi skulle seile. «Alvimedica» kom på vannet denne uken, og vi var med på en av båtens aller første turer med seil.

Men karbon, 3di-seil, svingkjøl og verdens beste seilere. Uten vind, så ligger båten helt stille, og går ikke fortere enn en Maxi 77 eller en Optimist.

Imponerende båt

Aldri før har en serie båter blitt bygget med samme presisjon. Konstruksjonen er mer som et fly, og måten båten er bygget på, kan sammenlignes med byggingen av Airbus-flyene. Skroget er støpt i Frankrike, dekket i Italia, forsterkningene i Sveits, og alt er satt sammen i England. Der blir båten kvalitetssikret av tre ulike instanser. Konstruksjonen blir varmet opp, og undersøkt med varmesøkende kamera. Om det er luftlommer, så vil dette ha en annen temperatur, enn laminatet, og svakheten avsløres.

Denne gangen er det arrangøren som leverer båter, og som også tar service og vedlikehold under veis.

– Bilindustrien har gode systemer for service og vedlikehold. Vi har tatt i bruk et system som Volvo har utviklet for lastebiler, og kjører et vedlikeholdsprogram som aldri tidligere har blitt gjort på båt, forteller Knut Frostad til Seilas.

Helt like

Om det skulle skille noen gram mellom båtene, så er det satt av fire punkter i hvert sitt hjørne av båten, hvor det skal legges vekter. Det vil ikke bare gi samme vekt, men også vektplassering. Her stiller båtene med fire kilo i hvert hjørne som utgangspunkt. Det gjør det mulig å holde båtene helt like, også etter om det må gjøres noen utbedringer etter skader og lignende.

– Underleverandørene har aldri hatt kunder som stiller så strenge krav som oss. Selv kablene mellom instrumentene skal være like lange med en millimeter-presisjon. Slik har ikke produktene blitt levert før.

Ungt lag, ung sponsor

«Alvimedica» seiles av regattaens kanskje mest spennende lag. Skipper Charlie Enright er bare 29 år gammel, og han skal sette sammen ett mannskap hvor alle skal være under 30 år. Med seg har han fått legefirmaet Alvimedica fra Tyrkia, som også er veldig ungt. Alvimedica ble startet i 2007 og utvikler hjertemedisiner. Etter en vellykket etablering i Europa, står USA for tur. Volvo Ocean Race med Charlie Enright er I spissen, skal være døråpneren.

Et lite drag

Etter å ha drevet rundt i over en time, så kom det et lite drag. Båten skjøt fart, og kom raskt opp i over syv knop. Selv om vindexen pekte fremover som en kryss på en turseiler, så var sann vind nesten tvers. Jeg fikk styre båten. Du står på en plattform å styrer, og rattet er uvanlig høyt plassert. Her er det umulig å sitte ned for å slappe av. Fordelen er at du får en ekstremt bra oversikt. Vennet som vil i tillfeller komme som en foss, vil skylde under plattformen der du står å styrer. Det var vanskelig å få noen følelse med båten. Den må styres etter instrumentene, og de var ikke skikkelig kalibrerte.

Kartbordet er enkelt. All elektronikk er levert fra Volvo, også PCene. Programvaren kan seilerne selv velge. «Alvimedica» har Deckman, Expedition og Adrena. Expedition vil bli foretrukket.
Mediastasjonen er plassert lengst bak. Her er systemet som styrer kameraene alt i drift. Det er kamera under salingene, et fremst i cockpiten som filmer bakover, og et kamera plassert ved satilittdomen akter, som filmer fremover.
Slik er salongen og byssa. Under byssa er svingkjølsystemet plassert. I akterkant motoren, påkoblet to kraftige generatorer, og hydraulikk for kjølen. På siden er det køyer. Forut for hovedskottet vil seilene ligge. Doen er på framsiden av byssa.
Storseilskjøtet går rett til en sentervinsj. Her er det også et betjeningspanel for hydraulikken som justerer uthall, kick og sjekkstak. Trykket til hydraulikken pumpes opp med aktre grinder-pidestall.
Rormannen står opphevet for bedre oversikt. En kraftig bøyle beskytter styreposisjonen.
Overbygget gir et liten beskyttelse. Trimliner kommer ut på tre steder, men kan føres på kryss og tvers, til en ledig vinsj.
Båten vil kun ha syv seil om bord. Alle sløreseilene er på rull, og kryss-seilene med stagkroker. Det vil gjøre fordekksarbeidet enklere, og tryggere.
I båten er det en rekke sensorer som måler belastningen. Disse sensortallene er også til nytte for seiltrimmer, som kan måle krefter i de forskjellige stagene.
To nye båter er nesten ferdige hos Green Marine i Southampton. Båt nummer seks mangler bare sponsorfarger. De skal på i løpet av noen få dager, men Knut vil ikke røpe hva det skal stå på skrogsiden.
8 knop. Straks det kom et lite heng, nærmet loggen seg 8 knop. VO 65 har masten plassert på dekk. Fall og trimliner går i kanaler tilbake til cockpiten. Sjekk de to stikk-kjølene.
Charlie Enright skal samle et ungt lag, hvor alle skal være under 30 år.
Knut Frostad har gjort en imponerende jobb med å utvikle Volvo Ocean Race. Til høsten stiller 7 båter på startlinjen. I 2017 kan det bli 10 båter.
Null vind, null fart. VO 65 krever minst to knops vind for å bevege seg. Sponsoren «Alvimedica», utvikler preparater for hjertet.