REGATTA: På dekk er båten tilrettelagt for best mulig håndtering i regattaer. [Foto: Morten Jensen]
KARBON: Byssemodulen er byg i karbonfiber og veier nok ikke stort. [Foto: Morten Jensen]
ENKELT: Alle funksjoner for et liv under dekk er ivaretatt, men det er enkelt og minimalistisk. [Foto: Morten Jensen]

Sydney GTS43 – mest for regatta

I Sydney GTS43 står regattaseiling i høysetet. Turseiling er et vikarierende motiv.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Sydney GTS 43 er ikke helt ny i Australia, men bygges nå av Salona i Europa.

Sydney GTS43 er en ganske så renspikket regattabåt, skjønt har man sporty krav til komfort og innredning, fins alle funksjoner for å kunne tilbringe en uke på ferie om bord – og under dekk. Du lider ingen annen nød på en turseilas enn at alt krimskrams, tungt treverk og detaljrike skap og hyller er nærmest fraværende, men du sover godt i brede køyer, kan lage mat og gå på toalettet som i en hvilken som helst annen turbåt.

Lett båt, mye seil

Den som vurderer den australske båten Sydney GTS43 vil nok imidlertid først og fremst være på jakt etter en båt som skal kunne hevde seg i regattaer, og med et deplasement på 6950 kilo fordelt på 43 fot, et «set up» av bidevindsseil på 107 kvm, spinnaker på 195 kvm og smale, dype finner (kjøl og ror) burde grunn-forutsetningene for fartsfylt seiling være tilstede.

Selv sier verftet, Sydney Yachts Australia, at båten er bygd for australske forhold: «Den er lett nok, men skal tåle tøffe forhold. Båten er seriøst rask, men lett å håndtere. Den er sjøverdig og teknisk avansert».

Smal vannlinje, lite motstand

Skroglinjene er moderne og signert Jason Ker. Båten har stor bredde akter, men skrogsidene er utfallende slik at båten får en relativt smal vannlinje. Dette skal gi båten allround-egenskaper og gode egenskaper i lett vind ved at den våte og bremsende skrogoverflaten er beskjeden, og at båten ikke har et bredt akterspeil som subber i vannet.

Cockpiten er stor, det er to ratt, overbygget relativt lavt og alt av trimliner, skjøt og fall er ført dit regattaseilere helst vil ha dem; lett tilgjengelig på de rette stedene i cockpiten.

Karbonfiber

Under dekk er det som sagt enkelt og minimalistisk, noe som blir understreket av et interiør dominert i hvitt. Du merker at verftet har jagd overflødig vekt allerede når du trår på den lett sviktende dørken. Den er bygd av laminater med skumkjerne. Det er også alle skott og bordflater. Bysse-modulen er bygd av karbonfiber – det svarte, vevde mønsteret som som kjennetegner det, er ikke «fake». Også innerlineren, bunnstokker og garnering av skrogsidene er bygd i karbonfiber.

Tre lugarer og salongen byr tilsammen på 12 køyeplasser, og da er fire rørkøyer inklusive. Det betyr at et mannskap på 12, som vil være det normale for denne båten på en regattabane, kunne slenge seg nedpå samtidig.

Bygges i Europa

Sydney GTS 43 har sitt utspring i Australia, men den bygges av Salona Yachts i Kroatia for det europeiske markedet. Den første båten ble vist under båtutstillingen i Düsseldorf.