AKTER: Atmosfære og stil skal forbli som den er – også i lugaren akter. Bildet er fra Najad 440. [Foto: Morten Jensen]
LIKE BRA: De nye Najad-eierne forsikrer at den sobre Najad-kvaliteten under dekk skal bibeholdes. [Foto: Morten Jensen]

Najad seiler videre

Düsseldorf (Seilas): Najad er på plass i Düsseldorf – igjen.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Håkan Bengtsson vil gjenoppbygge Najad forsiktig, men ser lyst på fremtiden. [Foto: Morten Jensen]

Mange har nikket gjenkjennende på hodet ved gjensynet av Najad på båtutstillingen i Düsseldorf, og mange er veldig glade for at de svenske modellene er sikret et videre liv i regi av Lidköping Båtsnickeri. I alle fall om vi skal tro Håkan Bengtsson.

– Ja, mange her i Tyskland er veldig positive til at Najad er tilbake, sier Bengtsson, som nå er en av eierne i det tradisjonsrike svenske verftet. Det ble etablert i 1971, men det har i løpet av de siste tre årene vært igjennom to konkurser.

Ikke planlagt

– Vi tok i 2013 en strategisk beslutning om at vi (Lidköping Båtsnickeri) ville til Henån på Orust. Dette området har jo litt mer karisma enn Lidingö. Vi tenkte å starte et celle-kontor og leie en visningshall der etter sommerferien i 2013. Samtidig gikk jo Nord West konkurs med Najad, og så endte det med at vi kjøpte etterlatenskapende til Najad nå i oktober 2013. Det var egentlig ikke noe vi hadde i tankene, men slik ble det. Så nå har vi cruisingbåter i ulike varianter – for både eldre og yngre seilere – i det samme firmaet, forteller Bengtsson.

Lidköping Båtsnickeri bygde fra før Swedestar 370 og 415, og nå er disse blitt supplert med Najad-modellene 355, 410, 440 CC og AC, 505 og 570.

To båter solgt

– Vi har solgt to Najader i løpet av de første månedene vi har holdt på, og er veldig fornøyd med det, sier Bengtsson.

Nå bygges Swedestar- og Najad-båtene side om side i de gamle lokalene til Najad på Orust og det av båtbyggere som tidligere har bygd Najad-modeller. Verftet har ansatt tre båtbyggere til nå, men vil øke staben i takt med bestillingene.

– Vi vil være forsiktige og ikke dra på oss for store kostnader, sier Håkan Bengtsson, klok av skade.

Litt dyrere

Han forteller at Nord West-verftet økte Najad-kvaliten enda et hakk etter at de overtok, men uten å øke prisen. Filosofien til de nye eierne er å tilby seilklare båter – som, ifølge Bengtsson, virkelig er seilklare med alt det utstyret som faller seg naturlig for en en familie som skal ut og seile på tur. Prisen har de økt med 12 prosent fra Nord West-nivået.

Najad gikk første gang konkurs i 2011. Deretter overtok Nord West-verftet, men gikk konkurs i februar i 2013. Nå mener de nye eierne at kostnadene er kontrollerbare, og at verftet kan bygges opp igjen i den takten som markedet tillater.

På messen i Düsseldorf viste de frem en Najad 440 – og rent fysisk var det den siste modellen som ble bygd av Nord West. Den er norsk og hører hjemme i Son.