Jubileumsmodell fra Baltic
Jubileumsmodell fra Baltic

Jubileumsmodell fra Baltic

Finske Baltic Yachts er 40 år i 1913 og markerer jubileet med en spennende Judel/Vrolijck-konstruksjon på 54 meter – 175 fot!

Publisert Sist oppdatert

Det vakte stor jubel blant alle hos Baltic Yachts da en av verftets trofaste kunder gjennom mange av selskapets 40 år kom tilbake med sin ordre for Baltic-båt nr. 6. Og det blir en båt som både konstruktørene, verftet og eieren utvilsomt får mye glede av. Som alltid ved slike superyacht-bestillinger er partene tause om pris, men alle de vitale målene får vi vite, likeså at leveringen finner sted etter at isen er gått sommeren 2017. Da blir båten døpt: «Pink Gin VI».

Baltic Yachts har helt fra starten vært kjent for svært godt håndverk og for sine avanserte og ofte high-tec-løsninger. Jeg husker ennå godt den første Baltic-båten, en flott en-tonner, som ble premierevist på Hamburgmessen i 1974. Det var en vennegjeng av medarbeidere hos Nautor som hadde startet for seg selv og tok opp konkurransen med Europas ledende båtverft med raske og velbygde båter for havkappseilas.

Epoxy og karbon

Skroget til nybygget skal lages i et laminat av epoxy og karbon (Prepreg) innvendig og E-glass med Aramid på utsiden. Et lag vevet kevlarfibre utgjør forsterkning av forskipet. Dekket blir også epoxy-karbon prepreg med «Core–Cell»-skum i et sandwich-laminat.

Båten får en kjøl som kan heises opp, og masten blir i karbon med fem salingshorn. Under dekk blir det mahogny med teakrammer og lister. Hovedskottene bygges i Nomex/Core-Cell sandwichlaminat.

Noen data: Baltic 175 – «Pink Gin VI»

Loa: 53,70 m

lvl. 44,80 m

bredde 9,55 m

dypg. 4,50 / 7,00 m

depl. (tom) 235 tonn,

ballast: ca. 75 tonn,

IM 58,65 m, J 17,09 m, P 57,70 m, E 19,56 m.

Motor: MAN V12 1400 HK, 4-bladet CPP-propell,

Opptrekkbar baugpropell 142 kW og akterpropell 99kW.

Drivstofftank 18.000l,

ferskvann 6.000 l, septik 1.000 l. Eierkabin, 6 gjestekabiner og 4 mannskapskabiner. Mer informasjon: www.balticyachts.fi (bildetekster)