Sterk Britannia-film

Regisør Ann Coates har en sterk historie å fortelle i filmen om brorens livsprosjekt

Publisert Sist oppdatert

Filmen «Drømmen om Britannia» hadde i går førpremiere i Oslo. Dokumentaren som spenner over 20 år og er regisert av Ann Coates skal vises på NRK neste år, men ble søndag vist for et invitert publikum på Filmens Hus i Oslo. Filmen er en hedersbevisning til broren Sigurd Coates som investerte og tapte alt i drømmen om å realisere sitt livs prosjekt, byggingen av kongebåtkopien «Britannia». - Det har vært viktig for meg å vise hva Sigurd har vært gjennom. Endelig er dagen her, sa regissør Ann Coates etter visningen.

Godt formidlet

På de 55 minuttene som filmen varer klarer Ann Coates på en spennende og verdig måte å formidle brorens opp- og nedturer, fra byggingen startet, gjennom utallige forsinkelser og dragkampen om båten med den russiske verftseieren, til sjøsetting og hjemkomst til Son i triumf sommeren 2009. Arbeidet med å gjenskape kongebåten «Britannia» har vært en vanskelig og nærmest endeløs vei. Og enda er ikke båten ferdig. Underveis var Sigurd Coatdes flere ganger nær ved å gi opp prosjektet, men han hadde i realiteten lite valg. Om han hadde kastet kortene ville også all kapital han hadde nedlagt i «Britannia» ha gått tapt.

Vil bygge replika

Sigurd Coates kjøpte seg sammen med en partner inn i det russiske skipsverftet Solombala på begynnelsen av nittitallet. Etter å ha bygget joller og fiskebåter fant Coates som var fascinert av klassiske seilbåter ut at han ville få bygget en replika av kongeyachten «Britannia», opprinnelig bygd for Kong Haralds oldefar i 1893. Båten var i 40 år den mestvinnende regattabåten i Storbritannia, før den ble senket i 1936. Coates fikk tak i tegningene til båten som han fikk den norske båtkonstruktøren Cecil Stephansen til å oppdatere for moderne byggemetoder, og han fikk tillatelse og oppmuntring fra det britiske kongehuset til å sette i gang med prosjektet.

Skjebnesvangert verftssalg

Etter en tid trenger Sigurd Coates finansiell påfyll for å kunne gjennomføre byggingen av den store seilbåten og han selger sine interesser i verftet til en norsk industrigruppe. Verftet blir imidlertid etter kort tid videresolgt til en russisk forretningsmann i Moskva som trolig først og fremst er ute etter å overta «Britannia». Han hevder at Coates har misligholdt byggekonktrakten og krever en tilleggsbetaling på på 25  millioner kroner. Etter en serie rettssaker, store forsinkelser og meromkostninger vinner Coates gjennom i rettssystemet og båten kan frigis. 12.juni 2009 blir «Britannia» endelig sjøsatt i Arkhangelsk.

Tom kasse

Sluttføringen av byggearbeidet på «Britannia» skal foregå i Norge, men nå er kassen tom. Sigurd Coates selger familiebedriften som etter kort tid hos nye eiere slås konkurs og han må også selge «Britannia». - Det jeg har igjen i dag, er filmen, sier Sigurd Coates med galgenhumor etter gårsdagens filmvisning. Han er takknemlig for at søsteren har samlet kampen om båten på film.

Stiftelse kjøper båten

De nye eierne av «Britannia» er en amerikansk veldedig stiftelse som også har møtt veggen finansielt. Jana Seitanidou som representerer stiftelsen og som også var tilstede under gårsdagens visning fortalte imidlertid at man regner med å ha de 2-3 millioner pund som trengs for å sluttføre byggingen av båten på plass i løpet av januar 2014 og at båten skal være seilklar til Royal Yacht Squadrons 200 års jubileum i 2015. Da vil også avtalen med Sigurd Coates som gir ham to ukers årlig bruksrett til båten komme til sin rett. Kanskje vil han derfor en gang i fremtiden kunne realisere drømmen om å styre skuta i norske farvann.