Concise 8 tegne av Jason Ker kom på vannet i september, og er feltets mest ekstreme båt.
Spanske «Tales» ble nr. 2 i Fastnet Race.
Italienske «Fantastica» er en helt ny båt fra Guillaume Verdier, mannen bak «Masif»
Banque image en Hélicoptère avec Le Class 40 GDF SUEZ de Sébastien Rogues

Hard kamp om pallen

På mandag starter Transat Jacques Vabre.  Det er i Class 40 det skjer.  Nå er det ikke lenger bare franske båter. Mange av de største designerne har kommet opp med nye båter. Hvem blir best.

Publisert Sist oppdatert
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality=100

Transat Jacques Vabre skulle staret på søndag, men det kraftige uværet som har skapt problemer for Mini Transat båtene, har også gjort at arrangøren av Transat Jacques Vabre har utsatt starten ett døg.

Class 40 i vinden

I Transat Jacques Vabre er det både flerskrogsbåter og IMOC 60, men det er flest båter i 40-fotsklassen.

Class 40 tok utgangspunkt i Pogo 40 designet av Conq/Finot i 2003. Selv om båten fremdeles er rask, og ser moderne ut, så er den håpløs gammeldags i feltet av moderne båter som både planer i mindre vind, og går bedre på kryss. I 2010 kom oppfølgeren Pogo s2 som alt er for gammel. Nå utvikler verftet versjon nummer tre hvor verftet har vraket konstruktørparet Conq/Finot til fordel for Verdier som har hatt stor suksess i IMOC 60-klassen.

Mange nye båter

Det er 25 deltagere i Transat Jacques Vabre i Class 40, klassen som Simen Løvgren og Rune Aasberg seilte med «Solo» for to år siden. «Solo» kom på vannet i 2008, men trang fødsel gjorde at båten alt da begynte å bli forbiseilt. Av båtene i årets Atlanterhavs regatta er bare fire båter eldre enn «Solo». Hele syv er nybygde, tre er fra 2012 og fire fra 2011. Eldste båt er fra 2006. Det er stor forskjell på båtene, og mye tyder på at en nyere båt vil komme først i mål i Brasil.

Ikke bare fransk

De hotteste franske designerene i Class 40 er nå Guillaume Verdier, Sam Manuard og Marc Lomard. Men kjente internasjonale konstruktører har hengt seg på. Den mest ekstreme båten er tegnet av Jason Ker som er ledende på konstruksjoner innen IRC. Humphreys, også fra England er mest kjent for sine Elan-kontruksjoner har tegnet en båt for Østerikeren Andreas Hanakamp. Hanakamp var skipper på den russiske Volvo Ocean Race båten i 2007 som også var konstruert av Humphreys. Vaquita ble nummer tre i Fastnet Race i sommer. « Solidaires En Peloton» er en Kiwi 40, bygget i New Zealand, tegnet av Farr, men seiler under fransk flagg.

Tales ble nummer to i Fastnet Race. Den Spanske båten er tegnet av Marcelino Botin som også har tegnet Volvo Ocean Race båter, og er ledende innen ORC.

«GDF Suez» leder Class 40 rankingen og vant Fastnet Race. Båten er tegnet av Samuel Manuard som seiler selv i «Bet1128»

Her er utvalgte nye båter som det blir spennende å følge.

Båt, Konstruktør,  Byggeår

FRA 117 Bet1128,  Samuel Manuard,  2012

GRB 132 Caterham,  Marc Lombard,  2013

GRB 129  Concise 8, Jason Ker, 2013

FRA 119  Dunkerque, Guillaume Verdier 2012,

FRA 131  ERDF, Marc Lomard 2013,

ITA 126  Fantastica, Guillaume Verdier, 2013

FRA 130 GDF Suez, Samuel Manuard, 2013 FRA 130

FRA 85  Groupe Pioty, Finot/Conq, 2010

GER 115  Mare, Samuel Manuard, 2012

FRA 107  Solidaires En Peloton, Farr, 2011

ESP 123  Tales, Marcelino Botin, 2013

MLT 125 Vaquita, Tom Humphrey,s 2013

Du kan følge racet her.

Østerikeren Andreas Hanakamp ble tre i Fastnet Race, og seiler en ny båt fra Humphreys.