Ungdom, men veteraner

Team Concise 8 har en snittalder på 24 år, men har seilt Class 40 i åtte sesonger. Vi møtte Ned Collier Wakefield i Southampton. Nå er de en av favorittene i Transat Jacques Vabre.

Publisert Sist oppdatert

Transat Jacques Vabre er blitt ytterligere utsatt på grunn av tøffe forhold i Biscaya. Startem ser ut til å bli først på torsdag. IMOCA-båtene kunne nok taklet forholdene. Regattaledelesen er nok mer beskymret for flerskrogsbåtene. To MOD 70 deltar, og to slike har kullseilt i år, da med fult mannskap. MOD70 båtene er blitt ombygget for shorthandseiling, og har fått et automatisk system som slipper skjøtet ved en høy krengningsvinkel.

Veteraner

Sam Goodchild og Ned Collier Wakefield har nå fått sin tredje Class 40-båt, og det er en av klassens mest ekstreme. Gutta ledet Transat Jacques Vabre for to år siden hvor de hadde konkurranse fra den norske båten «Solo», men måtte bryte på grunn av skader på skroget etter å ha seilt i et ekstremt vær.

Laget er nå på sin tredje båt med seilnummer 129. Seilnummeret får de når båten blir registrert i Class 40. Deres første båt hadde seilnummer 49, og var nyere en «Solo» som har 36.

Ny båt

Nå forsøker unggutta seg på nytt, denne gangen i en ny båt tegnet av Jason Ker, men etter mye input fra gutta selv. Av 25 Class 40 båter er 7 splitter nye.

«Concise 8» er mest ekstrem. Det er på to punkter at båten skiller seg fra resten. Alle konkurrentene har vantene helt ute til rekka, mens på « Concise 8» er de trukket inn. Den engelske båten har også vinger på hekken. Begge disse forskjellene har med seilene å gjøre. Med vantene trukket inn, kan et Code 0 seil skjøtes med en trangere vinkel, noe som vil gi bedre høyde i lett vind. Vingene på hekken gjør at skjøtevinklen på de store sløreseilene har flere justeringsvinkler. Med vantene trukket litt inn, så får vi en litt tyngre mast, så det er fordeler og ulemper med løsningen, forteller Wakefield til Seilas.

– Skroget er optimalisert for ruten, og riggen skal gi fordeler, spesilet gjennon stillebeltet, forteller Wakefield.

«Concise 8» kom på vannet i september, men gutta har ikke mer enn 10 dagers trening i båten før start.

Skal holde over Atlanterhavet

Det gjelder å ha en solid båt, har gutta erfart. Avstivninger under dekk tar mye plass, og det står en bom på tvers av båten, mellom røstjernene under dekk. Det går også stag fra røstjernfestet til kjølen.

Rorkunstruksjonen er sårbar. Ror som viper opp om man seiler på noe, har vist seg å være den beste løsningen. Men ror på hekken gir mindre løft enn et ror under skroget. Båten har derfor en avansert løsning der hele rorsystemet sitter i en kassett som kiles inn fra hekken. Baugsprydet har også en fiffig løsning. Det kan vinkles til lo, for å kunne seile dypere. Sprydet roterer med en akse der forstaget er festet.

Uten innredning

For å kunne trimme seilene godt beskyttet, så kommer linene i et stort rør fra masten til cockpiten. Røret tar mye plass under dekk. Innredningen er laget for å kunne flytte vekten raskt fra side til side. Det er ingen tverrgående avstivninger, men langsgående stringere. Disse stringerne holder seil og utstyr på plass opp til lo for å stabilisere båten. Innredningen er umalt for å spare vekt. Det er kun to køyer. Doen er en porta potti. Navigasjonen foregår fra motorkassa.

Pallplass

Sam Goodchild og Ned Collier Wakefield har tross ung alder det meste for å vinne. Erfaring, pågangsmot og riktig verktøy. Sébastien Rogues og Fabien Delahaye fra frankrike er noen år elder, og har masse erfaring fra Mini Transat og Figaro-klassen. De seiler en splitter ny Samuel Manuard konstruksjon. konstruktøren bak Seascape 18 og 27, som også seiler selv i egen konstruksjon. Båten har vært på vannet siden mars, så franskmennene har fått mer tid med sitt leketøy. De engelske gutta er fornøyd med en pallplass, de franske går for gull.

Sébastien Rogues og Fabien Delahaye seiler GDF Suez. Samuel Manuard seiler i Bet1128.

Les mer om favorittene i Class 40 her.

Følg Transat Jaques Vabre her

Lloyd Images
Gutta har kun 10 dager i båten før Atlanterhavsregattaen. Lloyd Images
vantene er stivet av med en bom som går tvers over båten. Det er også stag ned til kjølen.
Tunellen med linene går fra masten til cockpiten og tar mye plass under dekk.
Liner er trukket bakover i båtens senter. Her kan seilene trimmes fra en trygg, tørr og sentral posisjon.
Båten er utstyrt med fransk elektronikk. Det er fordi det er dette utstyret gutta kan best.
Vantene er trukket inn. Overbygget har et lite vind som gir mannskapet utkikk, selv i ektremt vær.
Rorene er plassert i bokser som kan vippes opp.
Også akterstaget er festet på vingen.
Båten har vinger. Fordelen er bedre skjøtevinkel.
Cockpiten er ekstrem. Bakre del er fjernet. Det gir mindre oppdrift, noe som skal være heldig for det rettende moment.
«Concise 8» er en av de bredeste Class 40-båtene og har også svært mye volum i baugen.
Baugsprydet kan vinkles for å kunne seile på dypere vinkler.
Byssa på «Concise 8» egner seg ikke for de mest avanserte retter.
Ned Collier Wakefield er bare 25 år, men har seilt Class 40 i åtte år. Utviklingen går fort. Nå har han sin tredje class 40.