USA 71 ble bygget i 2002 og ble brukt som treningsbåt for America's Cup i New Zealand 2003 hvor Alinghi vant.
Hva skal skje med Norwegians nye Dreamliner når det har gjort sin jobb. Oracle Team USAs gamle båt skal gi svaret.

America’s Cup båt til resirkulering

Karbonfiber blir stadig mer brukt. Boeing utvikler gjenbruk av materialet.

Publisert Sist oppdatert

Boeing produserer deres nye fly 787 Dreamliner av samme materiale som moderne regattabåter. Den nye flytypen som også Norwegian har kjøpt skal være langt mer miljøvennlig enn dagens fly. Bruk av karbon gjør flyene lettere, noe som gir lavere drivstoff forbruk. Men en del av miljøprofilen er også gjenvinning av flyene den dagen de tas ut av trafikk. Dreamliner består av 50 prosent av kompositt (Karbonfiber og plast), og har 20 prosent lavere forbruk av drivstoff enn konvensjonelle fly.

USA 71 som forsøkskanin

Første båten som Team Oracle fikk bygget for America’s Cup 2003 har til i dag stått utenfor dataselskapets kontorer som en skulptur. Det 25 meter lange skroget veier bare 2,5 tonn. Skroget vil nå bli kuttet opp i fire fots lange enheter som University of Nottingham i England skal hjelpe Boeing til å finne ut hvordan karbonkonstruksjonen best mulig blir resirkulert, og hva det vil koste. Det er ikke klart hva restene av USA 71 skal brukes til, men det har potensial for å bli brukt i forbruks eller industriprodukter i følge pressemeldingen fra Oracle Tea USA.

Økende problem

Hvordan utrangerte båter skal håndteres er et uløst problem. Mange mener det bør innføres et pantesystem på båter, slik det er på biler i dag. På mandag ble det kjent at det i kommende statsbudsjett ikke blir satt av midler til et slikt prosjekt.

Les saken her