Lav vekt, og flat bunn gjør det mulig å slippe vannlinjebølgen som bremser et diplasementskrog. Selv for motor «planer» båten.
Lys og moderne innredning, men langt fra kosen vi er vant med fra svenske og danske båter.
Charly Fernbach er den eneste på verftet som ikke produserer båter. han gjør alle salgene, om han ikke er ute å seiler.

Video av Pogo 30

Noen klarer å selge båter i et tøft marked. Det er nå over ett års vente tid på Pogos nye modell. Verftet har akkurat publisert en proff reklamevideo.

Publisert Sist oppdatert

Pogo 30 er nominert til Årets Båt, og testet av Seilas i forrige uke i Southampton. Den 30 fots lange båten er imponerende stor, og planer alt i 15 knops vind. Dessverre var det lett vind under testseilingen, så de store opplevelsene uteble, men båten imponerte som en turseiler.

Bra pris

Pogo har klart å skape en rask og moderne turseiler, uten at den blir for dyr.

– Vi er billigere enn First 30, en vår båt er langt mer avansert bygget, forteller Charly Fernbach. Han er det eneste på hele verftet som ikke jobber med produksjon. – Vi ønsker heller ingen forhandler apparat, jeg tar meg av alt salg. Det finnes ikke marginer for flere salgsledd, forteller franskmannen som har stor kjennskap til sine norske kunder. I juli ble det overlevert en Pogo 10.50.

Pogo 30 koster fra 83 000 euro, eller 830 000 norske kroner. Båten tipper over 900 000 med karbonmast som Fernbach anbefaler. Da står riggen uten akterstag, noe som gjør seilhåndteringen enklere. Pogo 30 veier 2,8 tonn, og er nesten et tonn letere enn First 30.

Alt i 6 m/s vind begynner båten å plane på skarp slør med fokk og storseil. i 10 m/s skal båten gjøre 11 knop med 135 graders vindvinkel på flatt vann, men det stopper ikke opp. I 15 m/s skal båten gå 16 knop med en vinkel på 150 grader.

Ventetid

Siden lanseringen i januar har verftet solgt 35 Pogo 30. Fra å være et sært verft for spesielle franske kunder, blir nå 70 prosent av båtene bygget for eksport. Verftet har stor etterspørsel etter alle sine modeller, men klart mest på den nye 30-foteren. Samtidig utvikler verftet en ny Class 40 regattabåt, samt Pogo3, en Mini Transat båt. Pogo 30 er komplisert å bygge. Det er ingen støpte moduler under dekk, så den innvendige finishen er slipe og pussejobb. Verftet bruker en tredel av tiden på støping, en tredel på innvendig finish, og en tredel på montering av utstyr.

Laget for autopilot

Båten er bred og flat. Den krever litt vind for å få løftet den våte vannlinjen, men glir godt alt i 3 m/s vind. Båtens styrke er på slør, hvor man får glede av det rettende moment i det brede skroget. Båten har to ror, med to rorkulter. Roret er eget balansert, og lystrer den minste bevegelse. Båten går også på skinner, og det er fult mulig å slippe rorkulten for lengre perioder, både på kryss, slør og for motor. Det er deilig for turseiling.

Men båten er laget for å seiles med autopilot. Testbåten var utstyrt med en avansert pilot fra NKE, som velger kursen etter trykket, og som faller av når båten planer. All seilhåndtering foregår fra hyttetaket. Det fungerer supert, så lenge man seiler shorthanded.

Båten går fort for motor også. Vi tippet 8 knop på flatt vann med 20 hk Volvo motor.

Bygget for turseiling

Pogo 30 har røtter fra ekstrem regattaseiling, men er en ren turseiler. Båten vil nok aldri kunne hevde seg i Færderseilasen, eller tilsvarende med mye kryss og lens. Pogo 30 passer bedre for å krysse Skagerrak med stikk i skjøtene.

Cockpiten vil heller ikke fungere med et større mannskap.

Båten er enkel under dekk, men du verden for et volum. Testbåten var uten dører, kun forheng foran doen som var montert i stuerommet. Her kan man få en mer vanlig løsning. Båten har også et sete både ved kartbordet og ved byssa. Et sted hvor man kan sitte godt i lo under seilas, og faktisk også få et glimt av seilene. Det er mulig å fjerne sete ved byssa, og heller sette inn en komfyr.

Båten er annerledes, men følger et rendyrket konsept. En Pogo 30 kjøper må ta avkall på treverk og kos, men får til gjengjeld seilopplevelser langt uten om det vanlige.

The new Pogo-30 2013 from Andreas Lindlahr on Vimeo.